رییس اجراییه: سیاست خارجی افغانستان بحث شخصی نیست

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور در واکنش به اظهارات اخیر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی در مورد زلمی خلیل‌زاد می‌گوید که تمثیل سیاست خارجی افغانستان بحث آماتور و بحث شخصی نیست بلکه از عمق خواسته‌های مردم این کشور سرچشمه می‌گیرد.

آقای عبدالله امروز (یک‌شنبه، 26 حوت) در نشستی در کابل گفت که بی‌اعتمادی میان حکومت و مردم افغانستان با ایالات متحده‌ی امریکا که یکی از شرکای عمده‌ی افغانستان است، وجود ندارد.

او افزود که استحکام مناسبات افغانستان با جامعه‌ی بین‌المللی در راستای تأمین منافع ملی باید در اولویت باشد. آقای عبدالله تأکید کرد: «استحکام هر چه بیشتر مناسبات ما با جامعه‌ی بین‌المللی و این باید اولویت ما باشد، در اولویت ما بوده و در اولویت ما هست. به هیچ صورت بحث مناسبات خارجی کشور ما، بحث آماتور نیست، بوده نمی‌تواند. بحث شخصی هم بوده نمی‌تواند.»

رییس اجرایی کشور به طور مشخص از کسی نام نبرد اما تلویحا با اشاره به گفته‌های اخیر حمدالله محب گفت که بحث سیاست خارجی افغانستان بحث سلیقه‌ای و احساساتی نه، بلکه بحث منافع ملی کشور است.

او گفت: «برهم‌زدن روابط با جوامع بین‌المللی به نفع افغانستان نیست. وطن‌‌دوستی، تعقیب منافع ملی کشور است نه این‌که احساسات خود را بیرون بدهیم که آن‌هم بر مبنای واقعیت‌های تعریف شده بوده یا هست یا نیست و این‌که بر مردم ما چه تأثیر می‌گذارد، مسؤلیت آن را نگیریم.»

آقای عبدالله گفت که افغانستان و جامعه‌ی بین‌المللی تلاش‌های زیادی در مبارزه با تروریسم به راه انداخته‌اند. او در عین حال افزود که دیدگاه‌های مقامات دولتی نباید به گونه‌ای مطرح شود که روی روابط افغانستان با شرکای بین‌المللی‌اش تأثیر بگذارد.

او در مورد صلح نیز گفت که صلح باعزت و پایدار از اولویت‌های مردم افغانستان است و حکومت افغانستان از تلاش‌هایی که در بیرون از کشور برای تأمین صلح جریان دارد،‌ استقبال می‌کند.

آقای عبدالله همچنان گفت که نقطه‌ی آغاز روند صلح زمانی خواهد بود که حکومت و مردم افغانستان با گروه طالبان روی میز مذاکره نشسته و در مورد پایان جنگ باهم گفت‌وگو کنند.

رییس اجرایی کشور این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که حمدالله محب روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته (23 حوت) در صحبت با خبرنگاران در امریکا گفته بود که زلمی خلیل‌زاد به خاطر هدف شخصی‌اش می‌خواهد در افغانستان حکومت موقت ایجاد کرده و خود در رأس آن قرار بگیرد.

او همچنان از شیوه‌ی مذاکرات بین امریکا و نمایندگان طالبان در قطر انتقاد کرده و گفته بود که در این مذاکرات هیچ «شفافیتی» وجود ندارد.

به دنبال آن، وزارت خارجه‌ی امریکا آقای محب را به مقر این وزارت احضار کرد.

دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجه امریکا در دیدار با حمدالله محب، انتقاد آقای محب از رویکرد امریکا در قبال مصالحه با طالبان را رد کرده گفته بود که «حمله بر سفیر خلیل‌زاد، حمله بر وزارت خارجه امریکا» است.

او در عین حال هشدار داده بود که این اظهارات روابط دو طرفه بین امریکا و افغانستان و همچنان روند صلح را با چالش مواجه می‌کند.