ARG

طرح جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی به رییس‌جمهور غنی ارائه شد

اطلاعات روز: مسئولان نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان و نمایندگان مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در این کشور امروز (شنبه، 25 حوت) طرح جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی را به رییس‌جمهور غنی ارائه کرده است.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای گفته است که رییس‌جمهور غنی در دومین جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی امنیتی به مسئولان نهادهای امنیتی و دفاعی به خاطر بهبود طرح ارائه شده هدایت داده و گفته است که «هدف ما به صفر رساندن تلفات ملکی می‌باشد».

آقای غنی همچنان گفته است که ارزیابی‌های دوام‌دار برای تطبیق درست این طرح در نظر گرفته شود.

او افزوده است: «تمام ارگان‌های امنیتی مکلف‌اند تا به اسرع وقت جزئیات عملیات‌هایی را که در آن ادعای تلفات ملکی شده باشد، به‌صورت اساسی بررسی نموده و معلومات ارائه کنند.»

رییس‌جمهور غنی در ادامه تأکید کرده است که برای رهبری حکومت و مردم افغانستان ارائه نکردن معلومات در مورد تلفات غیرنظامیان،‌ قابل قبول نیست.

اولین نشست فوق‌العاده امنیتی در مورد جلوگیری از تلفات غیرنظامیان به تاریخ 22 حوت در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شده بود و رییس‌جمهور غنی در آن جلسه به نهادهای امنیتی کشور دستور داده بود تا برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی، روی ایجاد یک میکانیزم و تغییر شیوه‌ی عملیات کار کنند.

از سویی هم یوناما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان به تاریخ 5 حوت در آخرین گزارش خود اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۸ میلادی سه هزار و ۸۰۴ غیرنظامی در نتیجه‌ی منازعات مسلحانه در این کشور کشته و هفت هزار و ۱۸۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

این گزارش یوناما نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۸ در مجموع پنج درصد و آمار کشته‌شدگان نیز در مقایسه به سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش ۶۳ درصد تلفات غیرنظامیان به عناصر مخالف دولت (۳۷ درصد به طالبان، ۲۰ درصد به شاخه‌ی خراسان دولت اسلامی یا داعش و شش درصد دیگر به عناصر نامشخص مخالف دولت) نسبت داده شده است.

۲۴ درصد تلفات افراد ملکی نیز از سوی نیروهای طرفدار دولت (۱۴ درصد توسط نیروهای امنیتی افغانستان، شش درصد توسط نیروهای خارجی و چهار درصد دیگر توسط گروه‌های مسلح طرفدار دولت) صورت گرفته است.