افزایش رقم تلفات حمله‌ی تروریستی دیروز؛ 11 نفر کشته و 95 نفر دیگر زخمی شده‌اند

اطلاعات روز: وزارت داخله‌ی کشور اعلام کرد که در حمله‌ی راکتی بر مراسم گرامی‌داشت از بیست‌وچهارمین سال‌روز ترور عبدالعلی مزاری، شهید وحدت ملی افغانستان در غرب کابل 11 غیرنظامی کشته و 95 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

نصرت رحیمی، سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت داخله امروز (جمعه، 17 حوت) به روزنامه اطلاعات روز گفت: «تحقیقات ابتدایی ما نشان می‌دهد که این حمله از سوی تروریستان طالب راه اندازی شده بود که متأسفانه منجر به شهادت 11 نفر از افراد ملکی و زخمی شدن 95 نفر دیگر شده است.»

آقای رحیمی در حالی طالبان را مسئول این حمله می‌داند که روز پنج‌شنبه (16 حوت) پس از انجام این حمله، گروه داعش مسئولیت آن‌را بر عهده گرفته بود.

او همچنان پیشتر در یک پیام ویدیویی گفته بود که در این رویداد سه نفر کشته و 32 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت داخله در این پیام ویدیویی افزوده بود که مهاجمان از مربوطات قلعه چِتگر واقع در مربوطات ناحیه هژده پولیس کابل حملات راکتی را بر مصلای مزاری آغاز کردند و پولیس پس از شناسایی محل پرتاب راکت‌ها اقدام کرده است.

در میان زخمیان این رویداد عبدالطیف پدرام، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و هشت محافظ حنیف اتمر، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز حضور دارند.

مهاجهان حوالی ساعت دوازده چاشت روز پنج‌شنبه هنگامی که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور سخنرانی می‌کرد، حملات شان را آغاز کردند و در جریان سخنرانی محمدیونس قانونی، معاون پیشین رییس‌جمهور افغانستان حملات‌شان را شدت بخشیدند.

این حمله با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد. محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه ساعتی پس از آن در یک نشست خبری اعلام کرد که حمله‌ی راکتی بر مراسم گرامی‌داشت از سال‌روز ترور مزاری ناشی از ضعف حکومت و یا تبانی حکومت با عاملان این حمله است.

حکومت افغانستان اما این اظهارات آقای محقق را رد کرده و از او خواسته بود که در مورد ادعایش سند ارایه کند. ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای حمله بر اجتماعات مردمی را حمله بر مردم سالاری خوانده است.

این حمله درحالی انجام شد که شماری از مقام‌های ارشد حکومت افغانستان و رهبران سیاسی این کشور در این مراسم حضور داشتند. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین، حنیف اتمر، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه، محمد‌یونس قانونی، معاون پیشین رییس‌جمهور و شماری دیگر از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در این مراسم حضور داشتند.