اتمر: صلح باید عادلانه و متکی به نظام جمهوری اسلامی باشد

اطلاعات روز: محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸ خورشیدی در «مراسم بیست و چهارمین سالروز ترور عبدالعلی مزاری»، شهید وحدت ملی کشور گفت صلح افغانستان باید عادلانه و متکی به نظام جمهوری اسلامی باشد.

او افزود که جمهوری و اسلامی‌بودن نظام سیاسی افغانستان باید حفظ شود. به گفته‌ی آقای اتمر، پی‌آمد گفت‌وگوهای صلح باید متعهد به حقوق همه‌ی اقوام کشور و حقوق زنان باشد و بر اساس اجماع ملی تشکیل شده و از حمایت منطقوی و بین‌المللی برخوردار باشد.

او تأکید کرد که دولت افغانستان باید در جریان این گفت‌وگوها شرکت داشته باشد و ارزش‌های متعلق به جامعه‌ی «کنونی» افغانستان باید در آن در نظر گرفته شود.

در همین حال، حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور نیز در این نشست گفت که در روند صلح دستاوردهای ۱۸ سال اخیر در کشور باید در نظر گرفته شود. او تصریح کرد که این دستاوردها صرف می‌تواند با مذاکرات صلح به رهبری افغان‌ها، حفظ شود.

به گفته‌ی آقای کرزی، صلحی که در آن افغان‌ها صاحب حقیقی مذاکرات آن باشد، به صلح دوامدار می‌انجامد و این صلح «متضمن و تأمین‌کننده‌ی آینده‌ی روشن و مترقی» افغانستان می‌شود.

او گفت: «ما تلاش می‌کنیم که هر چه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی کاملی ایجاد شود. مذاکراتی که در آن حکومت افغانستان، بزرگان کشور و طالبان با هم بنشینند و در فضای برادری و خواهری برای ساخت افغانستان امن و آباد تصمیم بگیرند.»

آقای کرزی گفت که مذاکرات صلح افغانستان از «تاریکی‌ها گذشته و به روشینی بهتری» پا گذاشته است و ایجاب می‌کند که مدبرانه و با حکمت به پیش برده شود.

رییس‌جمهور پیشین کشور با اشاره به مذاکرات شماری از چهره‌های سیاسی کشور با طالبان در مسکو، پایتخت روسیه، گفت: «امیدواریم که مذاکرات که در آینده در دوحه، پایتخت قطر پیش‌رو داریم، با ترتیبات خوبی و به نمایندگی از همه‌ی مردم افغانستان با طالبان صورت گرفته، به صلح پایدار و باعزت منجر شود.»

در همین حال عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز در این مراسم گفت که در مسأله‌ی صلح، همه‌ی مردم افغانستان منافع مشترک دارد و این منافع در تأمین صلح عادلانه می‌باشد.

این مراسم که در «مصلای مزاری» در مربوطات حوزه‌ی ششم پولیس در غرب کابل برگزار شده بود، در جریان سخنرانی آقای عبدالله مورد حمله‌ی چندین فیر هاوان قرار گرفت و برهم خورد.

وحید مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که تا کنون از محل این حادثه، سه کشته و ۲۲ زخمی به شفاخانه‌ها انتقال داده شده‌اند.

مسوولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفت.