عبدالله: هیچ بحثی نمی‌تواند جنایت و اشغال شوروی سابق در افغانستان را توجیه کند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور می‌گوید که امروز هیچ چیز و هیچ بحثی نمی‌تواند جنایت و اشغال شوروی سابق در افغانستان را توجیه کند.

آقای عبدالله که امروز (شنبه، 27 دلو) در مراسم توزیع جوایز مسابقات «سیرت‌النبی» در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت زمانی که فرصت واقعی برای رسیدن به صلح باشد کلمات مانع رسیدن به صلح نمی‌شود.

او افزود: «وقتی اگر فرصت واقعی برای رسیدن به صلح باشد من یقین دارم که کلمات مانع رسیدن به صلح نمی‌شود اما اگر بهانه و یا چیزی دیگری باشد باز او حرف جداست.»

به گفته‌ی او کشورهای که در افغانستان صلح نمی‌خواهند پیش‌شان حساب و محاسبه‌ی مشخصی دارد اما محاسبه‌ی مردم و حکومت افغانستان باید این باشد که به چهل سال جنگ و خشونت و خون‌ریزی نقطه‌ی پایان گذاشته شود.

رییس اجرایی کشور با اشاره به سیرت پیامبر اسلام نیز گفت که خداوند خودش به نرم‌خویی پیامبر اسلام شهادت داده است.

آقای عبدالله همچنان گفت که پیامبر اسلام در تطبیق حکم خداوند با قاطعیت و با صلابت عمل می‌کرده است.

او در عین حال ابراز امیدواری کرد که صلحی را که آرزوی مردم افغانستان است،‌ تحقق پیدا کند.

رییس اجرایی کشور روز جمعه (26 دلو) نیز در مراسم گرامی‌داشت از سی‌امین سالروز خروج نیروهای شوروی از افغانستان گفته بود که در روند صلح و مذاکره جمهوری اسلامی افغانستان، استقلال کشور، قانون اساسی، حقوق شهروندان و نهادهای افغانستان از جمله ارتش قابل مذاکره و معامله نیست و 95 درصد سیاست‌مداران کشور که در کمپ صلح قرار دارند، از این اصول و ارزش‌ها حمایت می‌کنند.

آقای عبدالله گفته بود: «جهاد افغانستان از تروریزم مبرا بود. با دهشت‌افگنی رابطه‌ای نداشت. نمی‌گفتیم صدها بی‌گناه کشته شوند و ما یک عسکر روس را بکشیم. دهشت‌افگنی محکوم و خلاف تمام ارزش‌های دینی و انسانی است و در هر جایی که هست باید محکوم گردد. متأسفانه ما در کشور خود هم شاهد تروریسم بودیم و هم شاهد توجیه تروریسم.»

این در حالی است که سی سال پیش از امروز در ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷ خورشیدی آخرین سربازان اتحاد جماهیر شوروی پس از نزدیک به ده سال حضور در افغانستان، این کشور را ترک کردند و به جنگی که هزاران سرباز روسی نیز در آن کشته شده بودند، نقطه‌ی پایان گذاشتند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *