ARG

غنی: نشست بزرگ مشورتی صلح در پایان ماه حوت برگزار می‌شود

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور امروز (دوشنبه، ۲۲ دلو) در نشست «پروسه‌ی ملی مشورتی صلح» در کابل گفت که یک نشست بزرگ مشورتی به منظور هم‌صدایی برای صلح در کشور در پایان ماه حوت برگزار می‌شود.

آقای غنی خطاب به محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح گفت که این نشست مشورتی را همانند لویه جرگه‌ی مشورتی و اضطراری برگزار کنند و در آن، نمایندگانی از همه‌ی اقشار کشور را دعوت کنند.

به گفته‌ی او، در این نشست اشتراک‌کنندگان در مورد صلح رأی‌زنی می‌کنند و از آنان مشورت گرفته می‌شود: «صدای واقعی ملت باید بلند شود و ملت به یک موافقه واضح در مورد صلح برسد.»

هم‌چنان آقای غنی در این نشست گفت که رهبری و مالکیت پروسه‌ی صلح را مردم و حکومت افغانستان برعهده دارند و پس از صلح، روی افغانستان به صورت جدی کار می‌کند.

آقای غنی افزود: «در هفته‌ی اول ماه حمل، نشست سوم کابل بعد از تأمین صلح برگزار می‌گردد و در آن روی چگونگی صلح پایدار و این‌که چگونه بتوانیم مملکت خویش را مرفه بسازیم، بحث می‌شود.»

او تأکید کرد تا زمانی که میلیون‌ها شهروند کشور در داخل و بیرون از کشور آواره و مهاجر باشند، صلح دایمی در افغانستان تأمین نمی‌شود و  به همین لحاظ، برگرداندن تدریجی شهروندان کشور از بیرون یکی از موضوعات نشست سوم کابل می‌باشد.

به گفته‌ی آقای غنی، چگونگی رسیدن افغانستان به رفاه از دیگر موضوعات جدی این نشست می‌باشد.

در همین حال، رییس‌جمهوری کشور با اشاره به روند صلح با طالبان گفت: «من به همه‌ی طالبان می‌گویم اگر در مورد هر چیزی که شما بخواهید گفت‌وگو کنید، من آماده‌ام، به این خاطر من به نشست بزرگ مشورتی می‌روم و شما از طریق این نشست، خواسته‌های تان را شریک کنید.»

او هم‌چنان در این نشست تأکید کرد که برای جذب طالبان پس از صلح باید طرحی ایجاد شود: «در صورتی که طالبان بر نیروهای امنیتی حمله کنند، ما از خود دفاع خواهیم کرد و در غیر آن برای صلح کار کنند و شرایط آتش‌بس را مهیا کنند.»

آقای غنی گفت که اگر طالبان بخواهد به صلح بپیوندند، نه تنها برای شان در کابل دفتر ایجاد می‌کند، بلکه امنیت‌شان را نیز تأمین می‌کند.

رییس‌جمهور غنی هم‌چنان افزود که رهایی زندانیان یک کار انسانی است و او بررسی دوسیه‌های تمام زندانیان را آغاز کرده‌است. به گفته‌ی او «پس از اجماع با یک راهکار درازمدت به رهایی برخی‌شان، که مقصر نباشند اقدام خواهد کرد».