2VPO

تایید طرح تعدیل قانون انتخابات با موافقه‌ی احزاب سیاسی؛ نظام انتخاباتی تغییر می‌کند

اطلاعات روز: محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرده است که طرح تعدیل قانون انتخابات امروز (دوشنبه، ۲۲ دلو) مورد تأیید قرار گرفته است.

در اعلامیه‌ای که از سوی دفتر مطبوعاتی معاونت دوم ریاست‌جمهوری به نشر رسیده، آمده است که این طرح تعدیل در چهارمین جلسه‌ی مشورتی نمایندگان «شورای تشریک مساعی» نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1398، نمایندگان تام‌الاختیار احزاب سیاسی، رییسان و نمایندگان نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات، نمایندگان تام‌الاختیار نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و رییس تقنین وزارت عدلیه تأیید شده است.

به نقل از اعلامیه، شرایط عضویت کمیسیون مستقل انتخابات، نحوه‌ی تعیین اعضا، رییسان، معاونین و منشی‌های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی از موضوعات مورد بحث این جلسات بوده است.

هم‌چنان دفتر مطبوعاتی آقای دانش گفته است که وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی، رییس و دارالانشای کمیسیون‌ها، استخدام کارکنان دایمی و موقت، شرایط کاندیدان عضویت شورای ولسوالی و شورای قریه، تعیین کرسی برای شورای ولسوالی، تعیین کرسی برای شورای قریه، طرز رسیدگی به اعتراض و شکایات انتخاباتی و ابطال آرا از دیگر موضوعات این نشست بوده است.

این طرح در حالی مورد تأیید قرار گرفته است که روز شنبه (۲۰ دلو) شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای این طرح را رد و خواستار احترام ریاست‌جمهوری به اصل بی‌طرفی و عدم مداخله‌ی سیاسی در این پروسه شده بودند.

در همین حال محمد ناطقی، سرپرست حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و از اعضای این نشست به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در این نشست مشورتی روی سه موضوع مهم اختلافی توافق صورت گرفته است.

آقای ناطقی گفت که استفاده‌ی کامل از تکنالوژی بیومتریک در تمام مراحل انتخابات، تبدیل سیستم انتخابات از سیستم SMTV به سیستم MDR و مسأله‌ی گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی از مواردی بوده که در چهارمین نشست مشورتی روی آن توافق شده است.

به گفته‌ی او احزابی که به گونه‌ی رسمی در نزد وزارت عدلیه ثبت اند هر کدام یک نماینده و جامعه‌ی مدنی نیز 15 نماینده به ریاست‌جمهوری معرفی می‌کنند و 18 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از میان آن‌ها 14 نفر را به‌حیث کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی انتخاب می‌کنند.

سرپرست حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان افزود که از این میان هفت نفر به عنوان کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات، پنج نفر به عنوان کمیشنران کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی و دو نفر دیگر به عنوان رییسان دبیرخانه‌ی هر دو کمیسیون انتخاب می‌شوند.

آقای ناطقی علاوه کرد که رییسان، معاونان و منشی‌های کمیسیون‌های انتخاباتی از سوی کمیشنران هر دو کمیسیون انتخاب خواهند شد.