ترشتوال: شورای حراست و ثبات از هم نپاشیده، پس لرزه‌های انتخابات را مدیریت می‌کند

اطلاعات روز: مسعود ترشتوال، سخن‌گوی شورای حراست و ثبات افغانستان امروز (یک‌شنبه، ۷ دلو) در کابل اعلام کرد که این شورا از هم نپاشیده و مصمم است تا پس‌لرزه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در کشور را مدیریت کند.

او که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت با وجود حضور اعضای این شورا در تکت‌های مختلف انتخاباتی، صدای‌شان واحد و یک‌سان است.

آقای ترشتوال افزود که بحث انتخابات از موضوعات مربوط به ایجاد  شورای حراست و ثبات افغانستان بود، ولی اهداف ایجاد این شورا تقویت وحدت ملی، بحث رسیدن به یک اجماع کلان پیرامون مصالحه‌ی ملی و آوردن اصلاحات بنیادین و ساختاری در مدیریت همه‌جانبه‌ی کشور در تمام سطوح بود.

او در این نشست خبری گفت: «رفتن اعضای این شورا به تکت‌های انتخاباتی به معنی انصراف و بیرون‌رفتن از جمع شورای حراست و ثبات افغانستان نیست، مگر اینکه کدام یکی از اعضا خودشان در کدام جایی به خواست خودشان این مسأله را اعلام کنند.»

از سویی آقای ترشتوال با ناسالم‌خواندن انتخابات پارلمانی در کشور گفت که شورای حراست و ثبات افغانستان خواستار آوردن اصلاحات بنیادین در مدیریت انتخابات در مطابقت با قوانین کشور می‌باشد.

به گفته‌ی او، انتخابات گذشته نتوانسته است به «حداقلی از تقاضاهای مردم افغانستان» در انتخابات پارلمانی پاسخ دهد و قناعت کاندیدا و شهروندان کشور را بگیرد.

این در حالی است که محمدعمر داوودزی، از اعضای رهبری این شورا به عنوان نماینده‌ی رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح و رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح از سوی محمد‌اشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور که در کاروزار انتخاباتی سال آینده شرکت کرده‌اند، مقرر شد.

همچنان از اعضای رهبری این شورا محمدصادق مدبر به تیم انتخاباتی آقای غنی و محمدیونوس قانونی نیز به عنوان معاون اول در تکت انتخاباتی محمدحنیف اتمر پیوست. زلمی رسول، از دیگر اعضای رهبری این شورا نیز با شکل‌دهی یک تکت انتخاباتی مستقل وارد کارزار انتخاباتی شد.