شورای عالی صلح: داوودزی در یک سفر سه روزه به چین می‌رود

اطلاعات روز: شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی این شورا در آینده‌ی نزدیک به چین رفته و با مقام‌های ارشد و رهبران حزبی این کشور در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد.

سید احسان طاهری، سخن‌گوی شورای عالی صلح امروز (سه‌شنبه، 2 دلو) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که آقای داوودزی در جریان این سفر سه روزه با وزیر خارجه، نماینده‌ی خاص چین برای افغانستان و پاکستان، رهبران حزبی،‌ نهادهایی تحقیقی و تحلیل‌گران چینی بحث‌های جداگانه در مورد صلح افغانستان خواهد داشت.

آقای طاهری گفت که رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح در این سفر از مقام‌های چینی خواهد خواست تا گام‌های عملی برای حمایت از پروسه‌ی صلح افغانستان را برداشته و در اجماع منطقه‌ای در مورد صلح، با افغانستان هماهنگ و همگام باشد.

به گفته‌ی او، تشویق تحریک طالبان افغانستان از طریق پاکستان آجندای دیگر سفر آقای داوودزی به چین است زیرا به گفته‌ی او، نقش چین روی اسلام‌آباد خیلی اثرگذار است.

سخن‌گوی شورای عالی صلح افزود: «آجندای دوم در رابطه به پاکستان است و رول چین بدون شک سر پاکستان سازنده است. از طریق چین ما می‌خواهیم که طالبان مسلح افغان و تحریک طالبان افغان که در پاکستان است، از طریق پاکستان تشویق شود که به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان حاضر شوند. امیدواریم به‌زودی تغییرات بسیار کلان در عرصه‌ی صلح افغانستان را شاهد باشیم.»

آقای طاهری با اشاره به سفر اول منطقه‌ی آقای داوودزی گفت که شورای عالی صلح امیدوار است که پاکستان گام‌های عملی در راستای تعهدات اخیرشان که به جانب افغانستان سپرده بود، بردارد.

او گفت: «سفر اول با تعهدات پاکستان همراه بود، امیدواریم پاکستان گام‌های عملی در راستای تعهدات اخیرشان که به جناب داوودزی سپرده بود، بردارد.»

او همچنان در بخشی از سخنانش سفرهای اخیر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان را مهم دانست و گفت که او روز دوشنبه نیز با نمایندگان طالبان در دوحه نشست داشته و این نشست امروز هم ادامه دارد.

سخن‌گوی شورای عالی صلح علاوه کرد: «از خلیل‌زاد خواهش داریم که نشست‌ها و ادامه‌ی سفرهایش به منطقه دوامدار نشود، هرچه زودتر آغاز مذاکرات میان طالبان و حکومت افغانستان را انجام بدهد،‌ بهتر خواهد بود. مهم‌ترین اصل آغاز مذاکرات میان حکومت و طالبان است.»

آقای طاهری همچنان گفت که گروه طالبان هرجایی را که برای آغاز مذاکره تعیین کند، حکومت افغانستان با آن موافق خواهد بود.

او در حالی از سفر تازه‌ی محمدعمر داوودزی به چین خبر داد که آقای داوودزی به تاریخ 18 جدی در یک سفر چهار روزه به پاکستان رفته بود. او در جریان این سفر با مقام‌های ارشد ملکی و نظامی و همچنان شماری از رهبران مذهبی این کشور در مورد صلح افغانستان گفت‌وگو کرده بود.

آقای داوودزی به تاریخ 25 جدی در نشستی در کابل گفت که بسیاری از رهبران سیاسی و مذهبی پاکستان به شمول مولانا فضل‌الرحمان، رهبر جمعیت علمای پاکستان موقف‌شان را نسبت به جنگ در افغانستان تغییر داده‌اند.