ARG

ریاست‌جمهوری: تا تعیین شدن وزیر جدید، حمدالله محب امور وزارت داخله را انجام می‌دهد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی شام روز یک‌شنبه (۳۰ جدی) به وزارت داخله رفته و با هیأت رهبری این وزارت دیدار کرده است.

آقای غنی گفته است که روند اجماع مدیریتی در وزارت داخله ادامه می‌یابد و به عقب نمی‌رود. ارگ ریاست جمهوری به نقل از اشرف غنی نوشته است: «به‌خاطر این‌که وقفه به‌وجود نیاید، داکتر حمدالله محب، مشاور امنیت ملی امور وزارت داخله را تا تعیین وزیر داخله جدید، انجام می‌دهد.»

گفتنی است که امرالله صالح،‌ سرپرست و نامزد وزیر وزارت داخله روز شنبه هفته‌ی جاری پس از 27 روز سرپرستی در این وزارت، از مقامش کنار رفت.

به دنبال آن، گزارش شده بود که آقای غنی یاسین ضیا را به‌حیث سرپرست وزارت داخله تعیین کرده است. در عین حال، منابع موثق به اطلاعات روز گفته بودند که رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله بر سر معرفی آقای ضیا دچار اختلاف شده از همین رو معرفی وی به‌حیث سرپرست وزارت داخله به تعویق افتاده است.

در اعلامیه‌ی ارگ آمده است که در این دیدار جانان بارکزی، معاون اول وزارت امور داخله گزارش اجراات این وزارت در بخش‌های اصلاحات،‌ مبارزه با فساد، سطح اکمالات، تعیینات از طریق بورد، شایسته سالاری، مبارزه با جرایم،‌ مشارکت زنان، توزیع زمین و اجرای کوپون برای فامیل‌های شهدا و روند مصرف بودجه را به رییس‌جمهور ارایه کرده است.

آقای غنی نیز گفته است روندی که در دوره‌ی مدیریت امرالله صالح در وزارت داخله آغاز شده بود،‌ ادامه یافته و تصامیم باید از فرد محوری به نهادمحوری تبدیل شود.

او همچنان گفته است که دیدگاه واحد و مشخص در وزارت امور داخله به‌وجود آمده و این دیدگاه از دفاعی به تعرضی تبدیل شده است.

ارگ ریاست‌جمهوری همچنان به نقل از آقای غنی گفته است که یک گروپ کاری به‌منظور مدیریت امنیت انتخابات در وزارت داخله ایجاد شود و ترتیبات همه‌جانبه برای امنیت انتخابات نیز گرفته شود.