اشرف غنی به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، ثبت نام کرد

اطلاعات روز: محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور امروز (یک‌شنبه، 30 جدی) رسما خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد کرد.

رییس‌جمهور غنی پانزدهمین نفری است که تاکنون به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نزد کمیسیون مستقل انتخابات به ثبت رسیده‌اند.

پیش از این، لطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت‌الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی، محمدحنیف اتمر، فرامرز تمنا، محمدشهاب حکیمی، محمدابراهیم الکوزی، گلبدین حکمتیار، احمدولی مسعود، رحمت‌الله نبیل و عبدالله عبدالله خودشان را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد کرده‌اند.

آقای غنی امروز پس از ثبت نام در کمیسیون مستقل انتخابات گفت که در حکومت آینده‌ی او،‌ عالی‌ترین مرجع تصمیم گیری اجرایی یک تیم چهار نفره است که تحت ریاست او فعالیت خواهد کرد.

در تکت انتخاباتی اشرف غنی، امرالله صالح به‌عنوان معاون اول و سرور دانش، به‌عنوان معاون دوم حضور دارند.

رییس‌جمهور غنی همچنان گفت که محمدیوسف غضنفر نیز یکی از اعضای تیم چهار نفره‌ی او خواهد بود.

آقای غنی در بخشی از سخنانش علاوه کرد که تیم او با شعار «دولت ساز» وارد کارزارهای انتخاباتی خواهد شد زیرا به گفته‌ی او، بحران‌های 40 ساله در کشور ناشی از عدم موجودیت یک دولت کارا و قوی بوده و تنها یک دولت قوی می‌تواند بحران‌های موجود را از میان بردارد.

او همچنان افزود: «آن‌هایی که از گذشته نمایندگی می‌کنند، نمی‌توانند از آینده نمایندگی کنند، در آینده آرزوی ملت افغانستان داشتن یک دولت نیرومند و قوی است، به نظر ما آن‌ها نمی‌توانند آرزوی ملت عزیز ما را برآورده بسازد.»

محمداشرف غنی اضافه کرد که در حکومت آینده‌ی او هیچ معامله‌ای بالای نیروهای امنیتی صورت نخواهد گرفت.

او گفت: «ما تعهد می‌سپاریم که هیچ وقت بالای نیروهای امنیتی معامله‌ای صورت نخواهد گرفت. زمانی‌که صلح تأمین می‌شود، صلح سبب حفظ وقار نیروهای دلیر می‌شود. پیشنهاد صلح، نخستین بار از سوی من مطرح شد، در این رساتا حاضرم سرم را بدهم.»

غنی همچنان خطاب به طالبان گفت که اگر می‌خواهند پاکستان و یا دیگر همسایه‌ها از آن‌ها نمایندگی کنند، حکومت افغانستان حاضر است با پاکستان گفت‌وگو کند و اگر این گروه به‌عنوان یک افغان از خودشان نمایندگی می‌کنند، پس با عزت به خانه‌ی‌شان بیایند.

در همین حال، امرالله صالح، نامزد معاونیت اول در تکت انتخاباتی اشرف غنی، گفت دلیل این که او به تیم آقای غنی پیوسته است، صرف معامله برای دولت سازی، پایان دادن به تضرع و نظم‌گریزی و از بین بردن فضای شک و در نهایت به میان آوردن صلح با عزت و افغان‌قبول بوده است.

آقای صالح گفت: «ما معامله کردیم تا دولت‌سازی کنیم. به تضرع و نظم‌گریزی نقطه پایان دهیم. دولت چهره واحد، صدای واحد و اقدام واحد داشته باشد. معامله کردیم تا فضای شک را از بین ببریم. رابطه ملت را با دولت صمیمی بسازیم. صلح باعزت و افغان‌قبول به میان آوریم.»

او حدود یک ماه پیش،‌ به تاریخ 2 جدی از سوی رییس‌جمهور غنی به‌عنوان سرپرست و نامزد وزیر وزارت داخله معرفی شده بود اما روز شنبه به دلیل ثبت نام به‌عنوان معاون آقای غنی از این سمت کنار رفت.

با این حال،‌ قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار شود.