عبدالله عبدالله به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، ثبت نام کرد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور امروز یک‌شنبه (30 جدی) رسما خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1398 خورشیدی نامزد کرد.

آقای عبدالله را در این دور انتخابات ریاست‌جمهوری، عنایت‌الله بابر فرهمند و اسدالله سعادتی به ترتیب به‌عنوان معاونان اول و دوم همراهی می‌کنند.

او از سوی احزاب جمعیت اسلامی افغانستان، حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری محمدکریم خلیلی و حزب جنبش اسلامی افغانستان به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم به‌عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شده است.

آقای عبدالله عبدالله در نشستی که پیش از رفتن به دفتر کمیسیون مستقل انتخابات با شماری از حامیانش برگزار کرده بود، گفت که انتخابات آینده در یک مرحله‌ی حساس برگزار خواهد شد و این انتخابات نباید به صحنه‌ی نفاق و دامن زدن به بحران، تبدیل شود.

او افزود که در صورتی پیروزی، برای تأمین صلحی تلاش خواهد کرد که با شرایط جامعه سازگار بوده و زخم‌های مردم را «التیام» بخشد.

آقای عبدالله پس از ثبت نام نیز گفت که خواستار نظام صدارتی است و به همین دلیل به برگزاری انتخابات شورای ولایتی تأکید دارد تا با تشکیل لویه جرگه، قانون اساسی کنونی نیز تعدیل و اصلاح شود.

او اما در مورد این که در زمان کارزارهای انتخاباتی از مقامش کنار خواهد رفت یاخیر، توضیح نداد اما افزود که تلاش می‌کند تا طرزالعملی تهیه شود که از یک طرف حکومت‌داری تعطیل نشود و از سوی دیگر زمینه‌ی رقابت برابر برای همه نامزدان نیز فراهم شود.

صلاح‌الدین ربانی،‌ سرپرست وزارت خارجه و رییس حزب جمعیت اسلامی هنگام معرفی آقای عبدالله گفت که آن‌ها خواستار تغییر ساختار کنونی نظام و مرجع تصمیم گیری هستند و آقای عبدالله در صورت پیروزی، ساختار نظام و مرجع تصمیم‌گیری در حکومت را تغییر خواهد داد.

محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز که در این دور از تیم «ثبات و هم‌گرایی» به رهبری عبدالله عبدالله حمایت می‌کند، از تمام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری خواست تا شرایط «حساس و نازک» کشور را در نظر بگیرند و شعارهای نامزدان انتخابات نباید کشور را به بحران‌های بیشتر مواجه سازد.

گفتنی است که امروز یک‌شنبه آخرین روز مهلت ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری است. بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، پیش از آقای عبدالله 13 نفر خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد کرده‌اند.

این افراد شامل لطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت‌الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی، محمدحنیف اتمر، فرامرز تمنا، محمدشهاب حکیمی، محمدابراهیم الکوزی، گلبدین حکمتیار، احمدولی مسعود و رحمت‌الله نبیل هستند.

از سویی هم، قرار است رییس‌جمهور اشرف غنی نیز امروز برای ثبت نام به‌عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری به کمیسیون مستقل انتخابات برود. بر اساس گزارش‌ها، امرالله صالح و سرور دانش به‌عنوان معاونان اول و دوم در تکت انتخاباتی آقای غنی حضور خواهند داشت.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار شود.