طالبان دور تازه‌ی گفت‌وگوها با امریکا در اسلام‌آباد را رد کرد

اطلاعات روز: در حالی رسانه‌های پاکستانی از احتمال برگزاری دور تازه‌ی نشست میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در اسلام‌آباد خبر داده بود، طالبان با رد این گزارش‌ها گفته‌اند که این گروه با نمایندگان امریکا در اسلام‌آباد مذاکره نخواهد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد که خودش را سخن‌گوی گروه طالبان معرفی می‌کند،‌ در صفحه‌ی رسمی توییترش نوشته است که آوازه‌ها در مورد برگزاری نشست میان نمایندگان امریکا و طالبان در اسلام‌آباد حقیقت ندارد.

روز جمعه (28 جدی) رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده بودند که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با مقام‌های پاکستانی، از اسلام‌آباد خواسته است تا دور تازه‌ی گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان را میزبانی کند.

بر اساس این گزارش‌ها، پاکستان تصمیم گرفته است تا رهبران گروه طالبان را به اسلام‌آباد دعوت کند.

زلمی خلیل‌زاد به تاریخ 18 جدی دور تازه‌ی سفرش به افغانستان، هند، چین و پاکستان را آغاز کرد و پس از سفر به هند و چین، روز سه‌شنبه (25 جدی) به کابل آمده و در مورد جزئیات سفرش به رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله،‌ رییس اجرایی کشور گزارش داد.

آقای خلیل‌زاد روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته به پاکستان رفته و تاکنون با مقام‌های ارشد این کشور از جمله شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه و جنرال قمر جاوید باجوا،‌ رییس ستاد ارتش این کشور دیدار و در مورد روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است.

از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد در حالی از اسلام‌آباد خواستار میزبانی دور تازه‌ی گفت‌وگو میان امریکا و طالبان شده است که گروه طالبان پیش از این به امریکا هشدار داده بود در صورتی که امریکا از آجندای اصلی مذاکرات دور شده و موضوعات تازه‌ای به خواست خود را مطرح کند، این گروه روند گفت‌وگوهای صلح را به تعویق خواهد انداخت.

زلمی خلیل‌زاد نیز گفته بود که اگر طالبان می‌خواهند گفت‌وگو کنند ایالات متحده می‌تواند با آنان گفت‌وگو کند ولی اگر طالبان می‌خواهند بجنگند، ایالت متحده در کنار نیروهای امنیتی افغان می‌ایستد و با آنان خواهد جنگید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *