نامزدان معترض: آرای کابل باطل و مسئولان کمیسیون انتخابات ممنوع‌الخروج شوند

نامزدان معترض: آرای کابل باطل و مسئولان کمیسیون انتخابات ممنوع‌الخروج شوند

یک روز پس از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل، شماری از نمایندگان فعلی مجلس نمایندگان و نامزدان انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل، جامعه‌ی مدنی و نهادهای مدنی و سیاسی همسو، کمیسیون‌های انتخاباتی را متهم به تقلب و فساد گسترده‌ی انتخاباتی کردند و خواستار ابطال آرا و برگزاری مجدد انتخابات کابل شدند.

این معترضان دیروز (سه‌شنبه، ۲۵ جدی) در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند: «‌انتخابات کابل مطابق به فیصله‌ی قانونی و حقوقی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی در ۲۴ ساعت باطل اعلان گردیده و بر اساس یک میکانیزم دقیق و قانونی مجددا انتخابات شفاف، عادلانه، سری و سراسری برگزار گردد.»

آن‌ها همچنان از اداره‌ها و مسئولان ذی‌ربط کشور خواستند که کمیشنران و دبیر کمیسیون انتخابات را که «با سرنوشت، آرا و آرمان‌های مردم افغانستان بازی کرده‎‌اند»، ممنوع‌الخروج اعلام کرده و مورد پی‌گرد قانونی قرار دهند.‌

کمیسیون مستقل انتخابات پس از سه ماه تأخیر، دو روز پیش (دوشنبه، ۲۴ جدی) نتایج مقدماتی انتخابات پارلمانی ولایت کابل را اعلام کرد. بر اساس این نتایج، حاجی اجمل رحمانی، الحاج عبدالقیوم خیرخواه، فدا‌محمد الفت صالح، احمد‌جاوید جیحون، رمضان بشردوست، خان‌آغا رضایی، الحاج امیرگل شاهین،‌ غلام‌حسین ناصری، الحاج ملا محمدخان احمدی، الحاج الله‌گل مجاهد، میر‌ امان‌الله گذر، الحاج سید محمد محمدی، حاجی خان‌محمد وردک، الحاج قاضی میر افغان صافی، اجمل گلاب، احمد‌ضیا عظیمی شینوارزاده، عبیدالله کلیم‌زی وردک، توفیق وحدت، حاجی حفیظ‌الله جلیلی، حاجی محمد‌فرهاد صدیقی، انورخان اوریاخیل، حاجی زرگی حبیبی، حبیب‌الرحمان سیاف و نجیب‌الله ناصر، فاطمه نظری، شینکی کروخیل، روبینا جلالی، فوزیه ناصریار گلدره‌ای، مریم سما، سلیمه نیکبین، مرسل نبی‌زاده، زهره نوروزی و جنرال نظیفه ذکی در مرحله‌ی مقدماتی پیروز شده‌اند.

«صیاد به من گفت که رأی بخر و ما اعلام می‌کنیم»

معصومه توسلی، از نامزدان معترض در این نشست خبری گفت که او با اسناد دست‌داشته‌ی خود به دفتر عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مراجعه کرده و از او پرسیده است که چطور انتخابات کابل را نتوانسته مدیریت کند: «او (صیاد) در جوابم گفت که من قبول دارم که رأی دزدی می‌شود، خرید‌و‌فروش می‌شود، معامله می‌شود. دوستان با کمیشنران کمیسیون انتخابات در ارتباط است، اما کارمندان کمیسیون که همه شهروندان کشورند، خرید‌و‌فروش رأی را راه‌انداخته است.»

خانم توسلی می‌افزاید: «من به صیاد گفتم که با وجود این وضعیت، تو در این کمیسیون چه صلاحیتی داری؟ او جوب داد که وضعیت همین است. پول اگر داری تو هم رأی بخر، من نتایج را اعلام می‌کنم، ولی اگر اسناد داری برو در کمیسیون شکایات، شکایت کن.»

در همین حال، سید علی کاظمی، دیگر نامزد معترض و عضو برحال مجلس نمایندگان کشور نیز در این نشست گفت که نام او و جمعی از نامزدانی که شماره‌ی انتخاباتی‌شان در میان شمار‌ه‌ی ۲۱۷ تا ۶۴۹ بوده است، در روز انتخابات در برگه‌ی رای‌دهی نبوده است. او همچنان افزود که کمیسیون انتخابات در کابل تعداد افراد واجد شرایط رأی‌دهی را ۴۱۰ هزار و ۵۱۴ نفر اعلام کرده بود در حالی که این رقم اکنون به ۶۶۶ هزار و ۴۷۸ هزار نفر تغییر کرده است. به گفته‌ی آقای کاظمی، این تغییر نشان‌دهنده‌ی خرید‌و‌فروش آرای خیالی در کمیسیون انتخابات می‌باشد.

همچنان عرفان‌الله عرفان، یکی دیگر از نامزدان ولایت کابل با متهم‌کردن کمیسیون انتخابات به فساد سیاسی، اخلاقی و مالی گفت که اعلام نتایج ابتدایی این ولایت جعلی و ساختگی می‌باشد. او افزود: «فهرستی که از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شد، لیستی از یک تعداد محدود تجارانی بود که با پول خود رأی را خریده‌اند.» به گفته‌ی او، کمیسیون انتخابات به این افراد، هر رأی را در بدل ۲۰۰ تا ۳۰۰ دالر فروخته است.

در همین حال، این معترضان در اعلامیه‌ی‌شان گفتتند افرادی‌که از سوی کمیسیون شکایات، نهادهای امنیتی و ناظران نهادهای مدنی و سیاسی در پیوند به تقلب و فساد انتخاباتی شناسایی و بازداشت شده‌اند، مجازات شوند.

این نامزدان هشدار دادند در صورتی که دولت و کمیسیون‌های انتخاباتی به خواسته‌های قانونی و برحق‌شان رسیدگی نکنند، حرکات مدنی گسترده و سراسری در سراسر کابل و ولایات راه‌اندازی خواهند کرد که در آن‌صورت مسئولیت تمام مسایل غیرپیثبینی شده به دوش دولت و نهادهای انتخاباتی خواهد بود.

در همین حال، کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی گفته است که نامزدان معترض می‌توانند الی مدت ۴۸ ساعت پس از اعلام نتایج ابتدایی برای درج شکایت به این کمیسیون مراجعه کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *