رییس مجلس: مذاکره‌ی کشورها با طالبان بدون حضور افغانستان مداخله در امور کشور است

اطلاعات روز: عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان گفته است که هرگونه نشست کشورهای خارجی با طالبان بدون حضور نمایندگان حکومت افغانستان، مداخله در امور داخلی این کشور است.

آقای ابراهیمی امروز شنبه (بیست و دوم جدی) در نشست عمومی مجلس نمایندگان گفت که مذاکرات زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با گروه طالبان برای مردم افغانستان امیدواری‌هایی ایجاد کرده بود اما آهسته آهسته این امیدواری به ناامیدی تبدیل شده است.

او گفت: «هرگونه دیدار با طالبان بدون حضور نمایندگان حکومت افغانستان به تامین صلح کمک نمی‌کند و فقط قهرمان‌سازی طالبان و تضعیف حکومت افغانستان می‌باشد و در واقع یک نوع مداخله در امور داخلی افغانستان است.»
به گفته او، اگر کشورهای منطقه و جهان می‌خواهند به روند صلح افغانستان کمک کنند باید همکاری روشن با حکومت افغانستان داشته باشند و حکومت نیز از موضع قدرت وارد مذاکره شده و به عملیات نظامی در برابر طالبان شدت بیشتر بخشد.

رییس مجلس نمایندگان این اظهارات را در حالی مطرح کرده است زلمی خلیل‌زاد روز سه‌شنبه هفته‌ی گذشته (هجدهم جدی) دور جدید سفر خود به افغانستان، پاکستان، هند و چین را آغاز کرده است.

او پیش از این نیز سه بار به افغانستان و کشورهای منطقه سفر کرده و در جریان این سفرهایش دست‌کم سه بار با نمایندگان طالبان در قطر و امارات متحده‌ی عربی دیدار کرده است.