«رواج‌های ناپسند و حضور گسترده‌ی طالبان» در ده ولسوالی غزنی باعث شده تا هیچ دختری از مکتب فارغ نشود

اطلاعات روز: مقام‌های محلی در ولایت غزنی می‌گویند که از 17 سال به این طرف هیچ دختری در ده ولسوالی این ولایت از مکتب فارغ نشده‌اند.

محب‌الرحمان، انصار،‌ رییس معارف ولایت غزنی امروز شنبه (بیست و دوم جدی) به روزنامه اطلاعات روز گفت با وجود پیشرفت‌هایی که در دیگر بخش‌های افغانستان در بخش معارف صورت گرفته است، اما در ده ولسوالی غزنی تاکنون هیچ مکتب دخترانه وجود ندارد.

آقای انصار گفت که از هفده سال به این طرف در ولسوالی‌های اجرستان، ناوه، گیلان، آب‌بند، واغظ،‌ اندر، گیرو، زنخان، خوگیانی و رشیدان ولایت غزنی هیچ دختری به دلیل نبود مکتب دخترانه، از مکتب فارغ نشده است.

او گفت: «بدبختانه که در ولسوالی گیلان یک وقت کوشش‌هایی شده بود و سه یا چهار مکتب تأسیس شده بود که دوباره مسدود شد. از شش سال به این طرف این مکاتب به روی دختران مسدود است.»

در همین حال، عارف نوری، سخن‌گوی والی با تأیید این خبر می‌گوید که در اوایل به دلیل رسم و رواج و سنت‌های ناپسند، مردم در این ولسوالی‌ها به دختران‌شان اجازه‌ی رفتن به مکتب را نمی‌دادند.

آقای نوری همچنان گفت که پس از فعالیت دوباره‌ی طالبان در این ولسوالی‌ها، این گروه مردم را تهدید کرده و مکاتب را به روی دختران مسدود کردند.

به گفته‌ی او،‌ در حال حاضر در برخی از این ولسوالی‌ها مکاتب ابتداییه و یا متوسطه فعال است اما تاکنون فارغ نداشته است.

ولایت غزنی در جنوب افغانستان یکی از ولایت‌های ناامن کشور است که گروه طالبان در بیشتر ولسوالی‌های این ولایت حضور و فعالیت گسترده دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *