محور مردم افغانستان: حکومت در تصمیم و کارهای کمیسیون انتخابات دخالت نکند

اطلاعات روز: محور مردم افغانستان در واکنش به تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ گفته است که این تصمیم به دستور حکومت گرفته شده است و از حکومت خواسته است تا در امور کمیسیون‌های انتخاباتی مداخله نکند.

داوود‌علی نجفی، وزیر پیشین ترانسپورت و عضو محور مردم افغانستان امروز سه‌شنبه (یازدهم جدی) در یک نشست خبری در کابل گفت که «این تصمیم کمیسیون انتخابات به دستور حکومت وحدت ملی صورت گرفته و هدف آن بیش از آن‌که انجام اصلاحات در کمیسیون باشد، زمینه‌سازی برای مهندسی کردن انتخابات است.»

آقای نجفی همچنان گفت که تصمیم تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در مخالفت صریح با ماده‌ی شصت و یکم قانون اساسی و قانون انتخابات افغانستان است.

به گفته‌ی او، با توجه به مشکلات جدی و غیرقابل چشم‌پوشی که در انتخابات پارلمانی دیده شد، بدون اصلاحات در نهادهای انتخاباتی و زمینه‌سازی برای استفاده‌ی کامل و بدون نقض سیستم بیومتریک، برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه که نتیجه‌ی آن برای مردم افغانستان قابل قبول باشد، ممکن نیست.

پیشتر کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی نیز تصمیم تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده از سوی کمیسیون انتخابات را غیرقانونی دانسته و آن را «نقض صریح» قانون اساسی خوانده بود.

در نظریه‌ی حقوقی این کمیسیون آمده است که «اقدام کمیسیون مستقل انتخابات در تأخیر برگزاری انتخابات نقض صریح قانون اساسی است. از کمیسیون مستقل انتخابات انتظار می‌رود کم‌کاری خویش را در عدم تهیه‌ی به موقع مقدمات برگزاری انتخابات جبران نموده و به نقض قانون اساسی پایان دهد.»

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات روز یک‌شنبه اعلام کرده است که به دلیل مشکلات موجود در این کمیسیون، انتخابات ریاست‌جمهوری با سه ماه تأخیر همزمان با انتخابات شورای ولایتی، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار خواهد شد.

این کمیسیون پیش از این 31 حمل سال آینده را روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *