گفت‌وگوی ایران با طالبان؛ محب می‌گوید صلح باید به رهبری افغان‌ها باشد

اطلاعات روز: مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان و ایران روی مبارزه مشترک با تروریزم و همکاری‌های دو جانبه باهم گفت‌وگو کرده‌اند.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان با نشر اعلامیه‌یی گفته است که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان و علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران امروز (چهارشنبه، 5 جدی) در کابل گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای محب در این دیدار روی گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان با طالبان به رهبری و مالکیت افغان‌ها اشاره کرده و گفته است که افغان‌ها خواهان صلح با عزت اند و کشورهای منطقه باید افغانستان را در این زمینه صادقانه همکاری نمایند.

مشاور امنیت ملی افغانستان به نیاز اجماع منطقوی با محوریت افغانستان و رابطه‌ی دولت با دولت تاکید کرده و گفته است که «تروریزم پدیده‌ی شوم است که هردو طرف را تهدید می‌کند و ناامنی یک کشور ناامنی تمامی منطقه است.»

در اعلامیه‌ی شورای امنیت ملی افغانستان آمده است: «مشاور امنیت ملی تاکید کرد که داعش در افغانستان شکست خورده و قدرت محاربوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در مقابله با دشمنان مردم افغانستان بالا رفته است و اکنون افغان‌ها توانایی دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور خود را دارند.»

از سوی دیگر رسانه‌های ایرانی گزارش داده است که علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران گفته است که دولت افغانستان از ارتباطات و گفت‌وگوهای ایران با طالبان اطلاع دارد و این روند ادامه خواهد داشت.

علاوه بر این، دبیر شورای امنیت ملی ایران با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان نیز دیدار کرده و گفته است که ایران آماده است با افغانستان در حوزه‌ی امنیت،‌ امنیت مرزها، اتصال منطقه‌یی و دادوستد تجارتی همکاری نماید.

دبیر شورای امنیت ملی ایران درحالی به افغانستان سفر کرده است که دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا اعلام کرده است که نیمی از سربازان امریکایی افغانستان را ترک می‌کنند و افزون بر این، تلاش‌های زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نیز بیشتر شده است. آقای خلیلزاد تاکنون چندین بار با طالبان در امارات دیدار کرده است.