ARG

سفر هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت با طالبان به امارات

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری اعلام کرده است که تیم مذاکره‌‌کننده‌ی حکومت افغانستان به رهبری سلام رحیمی، رییس دفتر مقام ریاست‌جمهوری برای آغاز گفت‌وگوها با نمایندگان طالبان به ابوظبی، پایتخت امارات متحده‌ی عربی رفته است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری که صبح امروز سه‌شنبه (27 قوس) منتشر شده، آمده است که تیم مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان برای آغاز «گفت‌وگوهای قریب‌الوقوع» با هیأت طالبان و آمادگی برای نشست رو‌ در رو بین دو طرف، به ابوظبی رفته است.

در اعلامیه همچنان گفته شده است: «عبدالسلام رحیمی، رییس تیم مذاکره‌کننده‌ی حکومت با زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی خاص ایالات متحده‌ی امریکا دیدار کرده است و قرار است در هفته‌ی جاری با نمایندگان امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز دیدار نماید.»

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان روز گذشته در امارات متحده‌ی عربی با نمایندگان طالبان دیدار کرده است. تاکنون مشخص نشده که دو طرف در این دیدار در مورد چه مسایلی گفت‌وگو کرده به چه نتایجی دست یافته‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان با نشر اعلامیه‌یی گفته است که دیدار و گفت‎‌وگوی نمایندگان این گروه با زلمی خلیل‌زاد روز دوشنبه در امارات ابتدایی بوده و امروز سه‌شنبه نیز این گفت‌وگوها ادامه دارد.

گفتنی است که رییس‌جمهور غنی به تاریخ هفتم قوس در نشست ژنو پلان صلح حکومت افغانستان را اعلام کرد که در آن ۱۲ نفر به عنوان هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح به ریاست سلام رحیمی، رییس دفتر مقام ریاست‌جمهوری تعیین شده است.

در ترکیب این هیأت، محمدمیرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف، حسینه صافی، وزیر اطلاعات و فرهنگ، عبدالتواب بالاکرزی، معین وزارت تحصیلات عالی، داکتر عالمه، معیین وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان، جنرال عبادالله عباد، معاون ریاست عمومی امنیت ملی، شاه‌گل رضایی، عضو مجلس نمایندگان، عطاءالله لودین، عضو شورای علما، شمیم خان کتوازی، والی پکتیا، عبدالله عطایی، عضو دادگاه عالی، توریالی غیاثی، رییس امور فرهنگی وزارت امور خارجه و عبدالحکیم منیب، معین وزارت حج و اوقاف شاملند.