مرتضوی: اجماع جهانی در حمایت از افغانستان وجود دارد

اطلاعات روز: ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که به رغم چالش‌ها و مشکلات، افغانستان در محور توجه دنیا قرار داشته و اجماع جهانی در حمایت از اصلاحات و برنامه‌های انکشافی در این کشور وجود دارد.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری امروز یک‌شنبه (یازدهم قوس) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‎‌های حکومت گفت که افغانستان با پیام واضح و مشخ در نشست ژنو حضور یافت.

آقای مرتضوی گفت که افغانستان برای اولین بار در یک نشست مهم بین‌المللی نه تنها این که مورد سرزنش قرار نگرفت،‌ بلکه از اقدامات حکومت این کشور در راستای اصلاحات، زیربنا، مبارزه با فساد و پیشرفت‌ها در تعهدات افغانستان به جامعه‌ی بین‌المللی تقدیر و ستایش شد.

او افزود: «پیام اساسی هیأت افغانستان در نشست ژنو این بود که از این به بعد افغانستان به‌جای یک کشور وابسته، در نقش یک شریک موثر در کنار جامعه بین‌المللی حضور خواهد داشت.»

به گفته‌ی او، پیام دوم افغانستان در نشست ژنو این بود که افغانستان انتظار دارد کشورهای کمک‌کننده و همکاران بین‌المللی این کشور را در بخش‌های اتصال منطقه‌یی، سرمایه‌گذاری و بازاریابی برای محصولات افغانستان همکاری کنند تا افغانستان بتوانند به عنوان یک شریک موثر در منطقه بدل شود.

معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفت که تمام سهولت‌ها و ظرفیت‌ها در بخش تجارت و ترانزیت و اتصال منطقه‌یی در افغانستان فراهم شده است. به گفته‌ی او، در بخش زیربنایی نیز قانون معادن تعدیل شده و ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله معادن فراهم شده است.

آقای مرتضوی گفت که تعهدات حکومت افغانستان به جامعه‌ی جهانی در حدود 67 درصد تطبیق شده و بقیه هم در حال تطبیق شدن است.

به گفته‌ی او، در این نشست در مورد صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها نیز تأکید شده است.

مرتضوی گفت که حکومت افغانستان بدون هیچ پیش شرطی برای مذاکرات صلح با طالبان آماده است اما تأکید کرد که دست‌آوردهای چند سال گذشته در قسمت حقوق زنان و آزادی بیان نباید تضعیف شود.

او خاطرنشان کرد: «هیچ‌کشوری به نیابت از مردم و حکومت افغانستان نمی‌تواند باطالبان وارد مذاکره شوند. مذاکره کنندگان، اعضای تیمی هستند که از سوی حکومت تعیین شده‌. کشورها و طرف‌های دیگر می‌توانند تسهیل کننده‌ی روند صلح باشند.»

این در حالی است که نشست ژنو در مورد افغانستان به تاریخ ششم و هفتم قوس به هدف بررسی نتایج کمک‌هایی که در کنفرانس بروکسل به افغانستان تعهد شده بود، در سویس برگزار شد.

معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری همچنان در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد ادعای بدرفتاری جنسی با اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان گفت که بر اساس هدایت رییس‌جمهور، دادستانی کل در همکاری با وزارت داخله در پیوند به اتهامات آزار و اذیت جنسی و جسمی اعضای تیم ملی فوتبال زنان کشور کار می‌کنند و با اقداماتی که در مغایرت با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی باشد، برخورد جدی و قانونی صورت خواهد گرفت.