نزاع قومی از کندلان و حسینی تا ارگ ریاست‌جمهوری؛ از جنگ ارزگان چه می‌دانیم؟

رییس هیأت حقیقت‌یاب: جنگ ارزگان قومی نیست، گزارش‌‌های اشتباه به رییس‌جمهور فرستاده شده بود

اطلاعات روز: اسدالله فلاح، مشاور رییس‌جمهور غنی در امور حل منازعات که در رأس یک هیأت دولتی حقیقت‌یاب، به ولسوالی مالستان ولایت غزنی رفته است، می‌گوید که جنگ در ارزگان خاص قومی نیست.

آقای فلاح امروز در دیدار با شماری از باشندگان ولسوالی مالستان ولایت غزنی گفته است که جنگ در ارزگان قومی نیست و کسی که جنگ را قومی می‌خواند، در واقع خواهان برقراری امارت اسلامی است.

او گفته است که قومی خواندن جنگ ارزگان یک دسیسه است و کسی که آن‌ را به رییس‌جمهور «منازعه‌ی قومی» گزارش داده بود، اشتباه کرده بود. او به خبرنگار روزنامه اطلاعات روز گفته است که یک شب بعد این مسأله اصلاح شد و در ترکیب هیأت دولت نیز تغییرات آمد.

اسدالله فلاح در رأس یک هیأت حقیقت‌یاب دولتی به ولسوالی مالستان ولایت غزنی رفته و قرار است بعد از ظهر امروز برای بررسی جنگ ارزگان به مناطق شیرداغ و نوار مرزی مالستان و ولسوالی ارزگان خاص برود.

این هیأت درحالی به ولسوالی مالستان ولایت غزنی رسیده است که از حمله‌ی طالبان بر روستاهای حمزه، کندلان و حسینی ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان ده روز می‌گذرد. طالبان با حمله بر مردم ملکی نزدیک به 60 تن را کشته و زخمی کرده‌اند.

به تاریخ 10 عقرب، اطلاعات روز، حکم رییس‌جمهور غنی را منتشر کرد که در آن جنگ ارزگان خاص «منازعه میان اقوام» خوانده شده بود. روز گذشته این حکم تغییر کرد و در آن هیأت موظف شد تا «تلفات ملکی» را بررسی کند.

قومی خواندن جنگ در ارزگان خاص، واکنش‌های گسترده‌یی را برانگیخت. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی نیز در نشست شورای وزیران گفت که جنگ در ارزگان قومی نیست و طالبان مسوولیت این جنگ را به عهده گرفته‌اند.