پنجمین روز یورش طالبان به ارزگان خاص؛ دستکم 20 غیرنظامی کشته شده‌اند

پنجمین روز یورش طالبان به ارزگان خاص؛ دستکم 20 غیرنظامی کشته شده‌اند

از حمله‌ی طالبان به مناطق کندلان و حسینی ولسوالی ارزگان خاص پنج شبانه‌ روز می‌گذرد. در این پنج روز به قول مردم محل نزدیکبه 20 فرد ملکی کشته و بیش از آن زخمی شده‌اند. هم‌چنین 250 فامیل از خانه‌های شانآواره و در نوارمرزی ولسوالی‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی متواری شده‌اند.

به گفته‌ی باشند‌های محل، طالبان در دو روز نخست پس از حمله بر روستاهای کندلان و حسینی مسلط شدند، در این مدت شماری از خانه‌ها را آتش زدند و تلاشی خانه‌به‌خانه راه‌ انداختند.

غلام‌‌حضرت یکی از متضرران جنگ که اکنون در منطقه‌یی در نزدیکی‌ ولسوالی مالستان پناهنده شده است، در صحبت تلفنی به اطلاعات روز شروع جنگ و ماجرای پس از آن را این‌گونه شرح می‌دهد: «شنبه‌شب (5 عقرب) شماری از متنفذان روستا‌های کندلان و حسینی در روستای کندلان برای یک جلسه‌ی ذات‌البینی جمع شده بودند. روستا آرام بود. یک‌باره ساعت 8  همان شب طالبان حملات سنگینی را بر روستا آغاز کردند. پس از آن مردم اندکی در برابر آنان مقاومت کردند اما چون مهاجمان طالب زیاد بود مردم مقاومت نتوانستند. شماری از اهالی روستا از منطقه به سمت ولسوالی مالستان فرار کردند. فردای همان روز طالبان بر منطقه مسلط شدند و شش تا هفت نفر را کشتند.»

او ادامه می‌دهد: پس از آن طالبان مردم را خلع سلاح کرده‌اند. خانه‌های مردم را به‌آتش کشیدند و 16 نفر از مردم ملکی را کشتند.

در شب نخست که طالبان بر منطقه حمله کردند، 6 تا 7 نفر را کشتند. فردای آن روز طالبان بر منطقه مسلط شدند و تلاشی خانه‌به‌خانه را آغاز کردند. در جریان این بازرسی شماری از مردم شهید شدند. مردم نتوانستند که در برابر طالب از خود دفاع کنند. آنان منطقه را چور و چپاول کردند.»

وی اضافه کرد که هرچه سلاح از خانه‌ها به دست آوردند را بردند: «چون مردم هم‌جوار با مناطق زیر کنترل طالبان زندگی می‌کنند، اسلحه داشتند.»

او ادعا می‌کند که در یک مورد طالبان پس از تلاشی یک خانه یک زن را که نخواسته سلاحش را به آنان تحویل بدهد، به اسارت برده‌اند. به گفته‌ وی طالبان این زن را به‌‌ظن این که پولیس اربکی است با خود برده‌اند.

مردم محل می‌گویند که پیش از حمله‌ی طالبان به نیروهای خیزش مردمی، به قول آنان اربکی، هشدار داده بودند که سلاح‌های خود را به طالبان تحویل بدهند و خود شان نیز توبه کنند. به گفته‌ی آنان مردم محل پس از آن که به طالبان پاسخ دادند که این کار از توان آنان خارج است، «قطعه‌ی سرخ طالبان» بر روستاهای آنان حمله کردند.

گفته می‌شود که نیروهای خیزش مردمی در این ولسوالی تحت فرماندهی فردی به‌نام حکیم شجاعی فعالیت می‌کنند. حکیم شجاعی در حکومت قبلی از فرماندهان پولیس محلی در این ولسوالی بود و برای تأمین امنیت ولسوالی «ارزگان خاص» با حکومت همکاری می‌کرد.


حکیم شجاعی، فرمانده خیزش مردمی

او به نقض حقوق بشر و کشتار غیرنظامیان متهم است؛ اتهامی که همواره از سوی آقای شجاعی رد شده است. این اتهام‌ها پس از شکل‌گیری حکومت وحدت ملی بیشتر شد، در حدی که باری پای او را از ارزگان به کابل کشاند و وزارت داخله از او بازجویی کرد. او در مصاحبه با صدای امریکا گفته است که هیچ مورد مستندی که نشان دهد او ناقض حقوق بشر است، موجود نبود. او می‌گوید که همکار دولت است و از «مردم خود» در برابر طالبان دفاع می‌کند.

اکنون چهار سال می‌شود که آقای شجاعی خارج از تشکیلات وزارت‌های داخله و دفاع، زیر نام نیروهای خیزش مردمی در این ولسوالی فعالیت می‌کند.

او اکنون در ولسوالی خاص ارزگان مشغول نبرد با طالبان است. در روزهای نخست حمله خودش زخم سطحی برداشته و معاونش کشته شده است.

به گفته‌ی باشندگان محل اکنون که پنج روز از حمله می‌گذرد، بیش از نیم روستاهای کندلان و حسینی در اختیار طالبان است و جنگ هنوز ادامه دارد.

وزارت داخله می‌گوید که وضعیت در کنترل است و نیروهای تازه‌نفس به ولایت ارزگان رسیده‌اند. نصرت رحیمی سخن‌گوی وزارت داخله به روزنامه اطلاعات روز گفت که قطعات خاص پولیس و اردوی ملی عصر روز سه‌شنبه (‌8  عقرب) به ولسوالی خاص ارزگان رسیدند و آماده‌ی راه‌اندازی عملیات تصفیوی هستند.

دیروز که سه روز از حمله‌ی طالبان بر روستاهای کندلان و حسینی ولسوالی ارزگان خاص می‌‌گذشت، وزارت داخله گفته بود که این زوارت معلومات دقیق ندارد. روستاهای کندلان و حسینی از جمله روستاهای بزرگ ولسوالی خاص ارزگان محسوب می‌شود که هرکدام 500 فامیل را در خود جای داده است.