افتتاح «مرکز ملی جمع‌بندی نتایج»؛ کمیسیون آرای بایومتریک ناشده را بادقت بررسی می‌کند

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات امروز چهارشنبه (2 عقرب)، «مرکز ملی جمع‌بندی نتایج» را افتتاح کرد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات امروز هنگام افتتاح این مرکز در کابل گفت که صندوق‌های رأی از تمامی مراکز جمع آوری شده و به مراکز ولایات انتقال داده شده است.

آقای صیاد تأکید کرد که صندوق‌های رأی از ولایت‌های پروان و پنجشیر به کابل رسیده و از ولایت‌های دیگر نیز به زودی به کابل منتقل خواهد شد.

در همین حال، ذبیح‌الله سادات،‌ معاون سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت: «آرا در تمامی مراکز رأی‌دهی شمار شده و سر از امروز چهارشنبه روند ثبت آن در دیتابیس مرکز ملی جمع‌بندی نتایج آغاز شده است.»

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افزود که در بیش از 20 درصد مراکز رأی‌دهی در سراسر کشور از دستگاه‌های بایومتریک استفاده نشده و کارمندان این کمیسیون تلاش دارند آرای این مراکز را با دقت بیشتر بررسی و شمارش کنند.

آقای صیاد علاوه کرد که میکانیزم مشخصی برای شمارش آرا و تشخیص آرای ناپاک از آرای پاک در نظر گرفته شده است.

او اطمینان داد که کارمندان این کمیسیون نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی را در وقت تعیین شده‌ی آن اعلام خواهند کرد.

آقای صیاد همچنان گفت: «صندوق‌های رأی که امضای ناظران و کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات را با خود نداشته باشد،‌ پذیرفته نخواهد شد.»

این در حالی است که انتخابات پارلمانی به تاریخ 28 میزان در 32 ولایت کشور برگزار شد. برگزاری این انتخابات با چالش‌هایی همراه شد که سبب شد کمیسیون مستقل انتخابات، برگزاری انتخابات را برای یک روز دیگر تمدید کند.

کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت افغانستان برگزاری این انتخابات را موفقیت‌آمیز و همچنان یک دست‌آورد دانستند در حالی که احزاب سیاسی یک روز پس از پایان یافتن این روند، اعلام کردند در مراکز رأی‌دهی که در آن از دستگاه‌های بایومتریک استفاده نشده باشد، آرای آن مراکز باید باطل شود.