رییس اجراییه: انتخابات تقابل مردم و طالبان بود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه‌ی کشور می‌گوید که برگزاری انتخابات پارلمانی تقابل مردم افغانستان و گروه طالبان بود.

آقای عبدالله امروز دوشنبه (30 میزان) در نشست شورای وزیران گفت: «در انتخابات پارلمانی مردم و طالبان در برابر هم قرار داشتند. طالبان چندین بار دشمنی شان را با این خواست و آرزوی مردم افغانستان اعلان کرده بودند.»

او با تأکید بر این که طالبان در جنگ با مردم افغانستان شکست خورده، افزود: «هدف دشمن این بود که انتخابات برگزار نشود، طالبان هم باید این جرأت را داشته باشند که بگویند در این پلان شان شکست خوردند.»

او تأکید کرد که طالبان می‌خواستند در روز انتخابات حمام خون جاری کنند اما به این هدف شان نرسیدند.

رییس اجراییه گفت: « طالبان می خواستند در روز انتخابات حمام خون را جاری کنند که مردم افغانستان دیگر نام انتخابات را نگیرند،‌ طالبان و کسانی که از طالبان حمایت می‌کردند به امید موفقیت طالبان بودند اما شکست خوردند.»

به گفته‌ی او،‌ مردم افغانستان طالبانی شدن را نه بلکه نظامی که بر مبنای رأی مردم باشد را می‌خواهند، پارلمان افغانستان تمثیل رأی مردم در مطابقت به قانون اساسی کشور است. مردم افغانستان در روز انتخابات شاهد یک حماسه‌ی تاریخی بود.

رییس اجراییه همچنان گفت که نارسایی‌هایی در روز اول و دوم انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات وجود داشت و ابراز امیدواری کرد که این کوتاهی‌ها باید بررسی شود.

این در حالی است که انتخابات پارلمانی روز شنبه (28 میزان) در 32 ولایت کشور برگزار شد.

آغاز این روند با چالش‌هایی همراه بود. در شماری از مراکز در کابل و برخی ولایات دیگر مراکز رأی‌دهی در زمان معین آن باز نشدند و در شمار دیگری از مراکز کارمندان کمیسیون انتخابات دیر حاضر شدند.

عدم آشنایی کارمندان کمیسیون انتخابات با دستگاه‌های بایومتریک، مشکلات فنی و چارچ‌نداشتن دستگاه‌های بایومتریک از مشکلات دیگری بودند که روند رأی‌دهی در 401 مرکز در سراسر کشور آغاز نشد و به همین منظور کمیسیون انتخابات، رأی‌دهی در این مراکز را برای یک روز دیگر تمدید کرد.

در روز دوم نیز انتخابات تنها در 253 مرکز بسته برگزار شد. کمیسیون مستقل انتخابات دلیل برگزار نشدن انتخابات در 148 مرکز دیگر را تهدیدات بلند امنیتی خوانده است.

کمیسیون انتخابات ناوقت روز یکشنبه پایان روند انتخابات را اعلام کرد و گفت که نزدیک به چهار میلیون نفر در این انتخابات از حق رأی شان استفاده کرده‌اند.

«ترور جنرال رازق کار امریکایی‌ها نیست»

رییس اجراییه‌ی کشور علاوه کرد اگر طالبان فکر می‌کنند که از جانب دیگر و با هدف قرار دادن جنرال عبدالرازق به پیروزی دست یافته‌اند، این پیروزی نیست.

به گفته‌ی عبدالله مسوولیت گرفتن کشتن جنرال رازق برای طالبان یک موفقیت نه بلکه یک روسیاهی بود، زیرا به گفته‌ی او، مسوولیت گرفتن یک جنایت موفقیت بوده نمی‌تواند.

او شایعه‌های پخش شده در مورد این که نیروهای حمایت قاطع در کشتن جنرال رازق دست داشته‌اند، را رد کرد و گفت: «پخش شایعات مبنی بر این‌که این حادثه از سوی حمایت قاطع صورت گرفته، آب ریختن به آسیاب دشمن است و قاتلان رازق این شایعه را پخش کردند. اگر بگذاریم که شایعات ذهن و تصور مردم را مغشوش بسازد، آینده‌ی کشور را به خطر مواجه می‌سازیم.»

حوالی ساعت سه پس از چاشت روز پنجشنبه، ۲۶ میزان، یکی از محافظان زلمی ویسا والی قندهار در پایان یک نشست امنیتی، جنرال عبدالرازق را ترور کرد. مهاجم زمانی دست به شلیک زد که جنرال رازق و دیگر مقام‌های محلی قندهار با جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع در افغانستان از جلسه بیرون شده بودند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *