شرکت برشنا سیستم پرداخت قبض برق انترنتی را راه‌اندازی کرده است

شرکت برشنا سیستم پرداخت قبض برق انترنتی را راه‌اندازی کرده است

به تازگی شرکت توزیع برق «برشنا» برای سهولت در پرداخت قبض برق، برنامه‌ی پرداخت انترنتی را راه‌اندازی کرده است. مشترکین برق با نصب اپلیکشن «AZI-PAY» در گوشی همراه شان، می‌توانند قبض برق را بدون حضور در بانک پرداخت کنند.

امان الله غالب، رییس عمومی شرکت برق کشور در مراسم امضای تفاهم‌نامه با رییس عزیز بانک گفت که مشترکینی که در عزیزی بانک حساب بانکی داشته باشند، می‌توانند از این طریق قبض برق شان را پرداخت کنند.

مسوولان شرکت برشنا هدف از راه‌اندازی این سیستم را سهولت در پرداخت و جمع‌آوری شفاف پول صرفیه‌ خواندند.

آقای غالب افزود که استفاده از سیستم «AZI-PAY» از احتمال هرگونه فساد مالی و اشتباهاتی که گاهی از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد، جلوگیری می‌کند.

«بدهکاران شرکت برشنا بدهی شان را می‌پردازند»

رییس عمومی شرکت برشنا گفت که اکثریت بدهکاران شرکت برشنا که از چند سال به این سو، پول قبض برق شان را نپرداخته بودند، اکنون حاضر شده‌اند که بدهکاری‌های شان را در 10 یا 12 دور به‌صورت قسط پرداخت کنند.

به گفته‌ی آقای غالب هنوز هم شماری از بدهکاران شرکت برشنا حاضر به پرداخت بدهکاری‌های شان نشده‌اند و شرکت برشنا این افراد را به دادستانی معرفی کرده است.

آقای غالب گفت که وزارت مالیه نیز تعهد کرده است که تا ختم سال مالی، 50 درصد پول برق اداره‌های بدهکار دولتی را به شرکت برشنا بپردازد.

 شرکت برشنا هم‌چنان اعلام کرد که این نهاد با دادستانی کل توافق کرده است که پس از این هر مشترک که قبض برقش را در زمان معین آن پرداخت نکند، مورد پی‌گرد قانونی قرار خواهد گرفت.

آقای غالب گفت مشترکینی که پیش از سه یا چهار دور، پول قبض برق شان را نپردازند، دادستانی کل مسوولیت دارد که این افراد را بازداشت و مورد پی‌گرد قانونی قرار دهد.

شماری از نهادهای دولتی و خصوصی، سیاستمداران و زورمندان، بیش از سه میلیارد افغانی از شرکت برشنا بدهکارند که یک تعداد از آنان به دادستانی کل معرفی شده‌اند.

از سوی هم رییس شرکت برشنا می‌گوید که حکومت افغانستان طرزالعملی را تهیه کرده است که براساس آن اگر فردی از حکومت بدهکار باشد، در اداره‌های دولتی استخدام نمی‌شود.

او گفت که کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی این مسوولیت را به عهده دارد تا اسناد تمام کارمندانی را که از این طریق به اداره‌های دولتی استخدام می‌شوند، بررسی کند.

روند نصب میترهای هوشمند در کابل

شرکت برشنا می‌گوید که روند نصب میترهای هوشمند را برای مشترکانش در کابل نیز آغاز کرده است. آقای غالب در این مورد گفت که با استفاده از این میترها، جلوی افراد زورمندی که قبض برق شان را نمی‌پردازند، گرفته می‌شود.

آقای غالب تأکید کرد که پس از این مسوولیت نصب میتر و توزیع قبض برق به شرکت‌های خصوصی داده می‌شود.

مسوولان شرکت برشنا می‌گویند که پروژ‌‎‌ه‌ی راه‌اندازی برق خورشیدی نیز پیش از فرارسیدن فصل زمستان آغاز می‌شود.

براساس این برنامه‌ی شرکت برشنا، هر خانواده‌یی که خواهان استفاده‌ از برق آفتابی باشد، با پرداخت 50 درصد مصارف به‌طور نقدی و 50 درصد مصارف آن را به‌گونه‌ی قسطی می‌تواند بپردازد.

شرکت برشنا می‌گوید که این نهاد مصمم است که با استفاده از تولید برق آفتابی، 32 درصد مصرف برق شهر کابل را کاهش دهد.

آقای غالب گفت که برشنا تصمیم دارد که در فصل زمستان امسال، روند پرچوی برق را منظم و تقسیم‌بندی‌ شده برق رسانی کند.

افغانستان هم اکنون 15صد میگاوات برق دارد که به گفته‌ی مسوولان برشنا، این مقدار برق بسنده نیست. براساس اطلاعات شرکت برشنا، افغانستان به بیش از 2 هزار میگاوات برق نیازمند است که تا لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان به کشور نرسد، مشکل بی‌برقی شهر کابل حل نخواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *