عبدالله عبدالله و حسن روحانی
عبدالله عبدالله و حسن روحانی / AFGHANCE©

روحانی: برای بهره‌برداری از بندر چابهار و امتداد راه‌آهن تا مرز افغانستان آماده‌ایم

اطلاعات روز: حسن روحانی، رییس جمهور ایران خواهان نهایی شدن توافق جامع میان ایران و افغانستان شده و گفته است که کشورش برای بهره‌برداری از بندر چابهار و امتداد راه‌آهن تا مرز افغانستان آماده است.

آقای روحانی روز دوشنبه (2 میزان) در دیدار با داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور در حاشیه‌ی اجلاس سالانه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنان گفته است که ایران آماده است افغانستان را در راستای امنیت مرزهای دوکشور و مبارزه با قاچاق مواد مخدر کمک کند.

دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه کشور با نشر خبرنامه‌یی گفته است که آقای عبدالله از پیشنهادات رییس جمهور ایران استقبال کرده و تأکید کرده است که در مذاکرات روی نهایی ساختن توافق جامع میان ایران و افغانستان پیش‌رفت‌های صورت گرفته و این توافق‌نامه به‌زودی میان دو کشور امضا می‌شود.

دو طرف در این دیدار همچنان خواهان حفظ روابط دوستانه و همکاری بیشتر میان دو کشور برای استفاده‌ی بهتر از فرصت‌های اقتصادی شده‌اند.

موافقت‌نامه‌ی تجاری و ترانزیتی بندر چابهار در ماه جوزای سال 1395 خورشیدی میان افغانستان، هند و ایران امضا شد. براساس این موافقت‌نامه، افغانستان گذرگاه انتقال اموال تجارتی برای کشورهای محاط به خشکه‌ی آسیای میانه است که از این طریق می‌تواند سالانه میلیون‌ها دالر عاید داشته باشد.

کار ساخت راه‌آهن هرات-خواف از سال 1385 به این سو براساس یک تفاهم‌نامه میان افغانستان و ایران آغاز شده بود اما تاکنون تکمیل نشده است.

براساس این تفاهم‌نامه قرار بود راه‌آهن هرات-خواف در قالب 4 قطعه در مجموع به طول 191 کیلومتر ساخته شود که 77 کیلومتر آن در داخل ایران و 114 کیلومتر دیگر آن در داخل خاک افغانستان قرار دارد.