رییس جمهور: تدابیر امنیتی منطقه‌ی سبز در غرب کابل نیز اجرا می‌شود

اطلاعات روز: رییس جمهور اشرف غنی با اشاره به گسترش ناامنی و افزایش حملات انتحاری در غرب کابل گفته است که افغانستان با یک توطئه و تهدید بلند مواجه است و «مسأله‌ی غرب کابل این امر را ثابت می‌سازد.»

آقای غنی شام روز جمعه در دیدار با شماری از باشندگان غرب کابل گفته است که جنگ کنونی جنگ علیه مردم و قانون اساسی است و اقداماتی که تاکنون در این زمینه روی دست گرفته شده، کافی نیست.

در اعلامیه‌ی خبری ریاست جمهوری آمده است: «اقدامات در این زمینه کافی نیست و هدایت داده‌ام که کابل به چهار زون امنیتی به‌شمول غرب کابل تقسیم گردد و اکنون مرکز هماهنگی امنیتی در غرب کابل فعال است و در آینده به مرکز اساسی امنیتی مبدل خواهد شد.»

آقای غنی در این دیدار گفته است که تدابیر امنیتی که در ساحه‌ی سبز کابل در نظر گرفته شده پس از این در غرب کابل نیز از این مدل استفاده خواهد شد و «برای تأمین امنیت غرب کابل به‌عنوان یک تهدید بلند، اقدامات اساسی می‌شود.»

رییس جمهور غنی درحالی با باشندگان غرب شهر کابل روی مسایل امنیتی صحبت کرده است که در یک سال اخیر چندین حمله‌ی بزرگ تروریستی در غرب کابل رخ داده است. مسوولیت بیشتر این حملات را داعش برعهده گرفته است.

در آخرین مورد یک مهاجم انتحاری نخست خود را در داخل یک کلپ پهلوانی در حوزه ششم پولیس شهر کابل منفجر کرد و اندکی پس از آن دومین انفجار رخ داد. در این حملات پیهم 26 تن کشته و در حدود 90 تن دیگر زخم برداشتند. یک ماه پیش از آن یک مهاجم انتحاری خود را در داخل یک مرکز آموزشی منفجر در ناحیه سیزدهم شهر کابل کرد و 51 دانش‌آموز کشته و 70 دانش‌آموز دیگر زخمی شدند.