تقلب گسترده در روند انتخابات؛ اتهامی بر حکومت و کمیسیون انتخابات

رییس جمهور هیأتی را برای بررسی تقلب در توزیع شناسنامه‌ها تعیین کرد

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، ‌رییس جمهور هیأتی را برای بررسی چگونگی جعل و تقلب در روند توزیع شناسنامه در یک سال گذشته تعیین کرده است.

این هیأت با صلاحیت به ریاست دادستانی کل تعیین شده که چگونگی تزویر در روند توزیع شناسنامه تابعیت از سال 1396 تا 1397 را بررسی کند.

این هیأت درحالی قرار است جعل و تقلب در توزیع شناسنامه‌ها را بررسی کند که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان روز شنبه (10 سنبله) اسنادی را فاش کرد که نشان می‌دهد صدها برچسپ اصلی روی شناسنامه‌های جعلی نصب شده است.

این ائتلاف حکومت و کمیسیون انتخابات را متهم به تقلب در انتخابات پارلمانی 28 میزان کرده و گفته است که این شناسنامه‌ها و برچسپ‌ها در اداره ثبت احوال نفوس و کمیسیون انتخابات ثبت شده است.

در واکنش به این افشاگری‌ها، اداره‌ی مرکزی ثبت و احوال نفوس گفته است که شناسنامه‌هایی که از سوی این ائتلاف نمایش داده شده جعلی است و اعتبار حقوقی ندارد. کمیسیون مستقل انتخابات نیز گفته است که این کمیسیون مسوول ثبت شناسنامه‌ها نیست.

در ترکیب هیأتی که تازه تشکیل شده، ریاست عمومی امنیت ملی، نمایندگان وزارت داخله، کمیسیون مستقل انتخابات، اداره ملی معلومات و احصاییه و همچنان نماینده‌ی اداره مرکزی ثبت و احوال نفوس نیز شامل اند.

در اعلامیه ریاست عمومی دفتر مقام ریاست جمهوری آمده که این هیأت صلاحیت دارد تا مسوولان و افرادی که در کار جعل شناسنامه دست داشته‌اند، را به ارگان های عدلی و قضایی معرفی کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *