وزارت دفاع بررسی کشته شدن ۱۴ غیرنظامی در قندوز را آغاز کرد

اطلاعات روز: وزارت دفاع ملی می‌گوید که یک هیأت عالی رتبه نظامی و دولتی به قندوز اعزام شده تا رویداد کشته شدن غیرنظامیان در ولسوالی چهاردره این ولایت را بررسی کند.

روز پنج‌شنبه، ۲۸ سرطان، مقام‌های محلی ولایت قندوز گفتند که در یک حمله‌ی هوایی در ولسوالی چهاردره ۱۴ غیرنظامی به شمول زنان و کودکان کشته شده‌اند.

گفته می‌شود این حمله توسط نیروهای خارجی انجام شده که در آن سه منزل مسکونی نیز تخریب شده است.

وزارت دفاع آمار تلفات این رویداد را ۱۴ کشته و زخمی گفته و می‌افزاید که این حادثه محصول جنگ‌های است که تروریستان آن را بر ما تحمیل کرده‌اند.

مقام‌های محلی قندوز ادعا کرده‌اند که عملیات پاک‌سازی نیروهای امنیتی علیه طالبان در ولسوالی چهاردره بدون هماهنگی اداره‌ی محلی راه‌اندازی شده بود. ولسوال چهاردره به رسانه‌ها گفته است که نیروهای امنیتی این ولسوالی، از راه‌اندازی این عملیات هیچ ‌آگاهی نداشته‌اند.

اما در بیانیه‌ی که از سوی فرماندهی نظامی ایالات متحده در کابل منتشر شده، آمده است که «نیروهای امریکایی حملات هوایی را در این منطقه برای پشتیبانی از عملیات زمینی نیروهای افغان انجام داده‌اند؛ اما ارزیابی عینی این حملات واقعه‌یی را نشان نمی‌دهد که در آن افراد ملکی کشته شده باشند.»

جسدهای قربانیان این رویداد روز جمعه، ۲۹ سرطان در شهر قندوز به خاک سپرده شد.

ولسوالی چاردره در نزدیکی شهر کندز موقعیت دارد و مدت‌ها است که درگیری بین طالبان و نیروهای امنیتی در این ولسوالی در جریان است.

در همین حال طالبان گفته‌اند که ۲۸ غیرنظامی که اغلب آن‌ها زنان و کودکان بودند در این رویداد کشته شده‌اند. طالبان نیروهای امریکایی را مسوول این حملات هوایی خوانده‌اند.

در این اواخر تلفات غیرنظامیان در جریان عملیات‌های نظامی در بخش‌های از کشور افزایش یافته است.

روز جمعه، ۲۲ سرطان مقام‌های محلی ولایت ننگرهار گفتند که در جریان عملیات نیروهای ویژه امنیت ملی در ولسوالی خوگیانی این ولایت، شش غیرنظامی کشته شده‌اند. در همان روز شماری از ساکنان ولسوالی زرمت پکتیا گفتند که در یک حمله‌ی هوایی نیروهای ارتش در این ولسوالی بیش از ۲۰ غیرنظامی کشته شده‌اند که ۱۰ تن آنان اعضای یک خانواده‌اند.

اخیراَ دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یونما) در گزارش تازه‌اش گفت که در شش ماه اول سال میلادی در افغانستان نزدیک به ۱۷۰۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۳۰۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. یونما این رقم را در ۱۰ سال گذشته (از سال ۲۰۰۹ تا کنون) بی‌پیشینه خوانده است.

بیشتر بخوانید

افزایش بی‌پیشینه‌ی تلفات غیرنظامیان؛ نزدیک به 1700 کشته در شش ماه

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *