کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی: بیش از 600 مورد شکایت را ثبت کردیم

اطلاعات روز: کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که نتایج رسیدگی به بیش از 600 مورد شکایت‌ در مورد نامزدان انتخابات پارلمانی شنبه آینده اعلام می‌شود.
علی‌رضا روحانی، کمیشنر و سخن‌گوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی امروز (چهارشنبه، 27، سرطان) در نشست عمومی مجلس نمایندگان گفت که بیش از 600 مورد شکایت در خصوص نامزدان انتخابات آینده پارلمانی به این کمیسیون ثبت شده است.
آقای روحانی افزود که این شکایت‌ها در مورد کسانی هستند که در فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات پارلمانی راه یافته‌اند.
به گفته‌ی او، برخی نامزدان حذف شده از فهرست نیز شکایت کرده‌اند که چرا نام‌های شان از سوی کمیسیون انتخابات حذف شده است. روحانی خاطر نشان کرد که بخشی از این شکایت‌ها بررسی شده و بخشی دیگر آن در حال بررسی قرار دارند. او گفت که تصمیم نهایی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در مورد شکایت‌های واصله تا روز شنبه‌ی آینده قطعی شده و اعلام خواهد شد.
به گفته‌ی وی، قانون جدید انتخابات، صلاحیت بیشتری به کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی داده و نامزدانی که در مورد دخالت آنان در کارهای غیر قانونی از جمله زورگویی، استخراج غیر قانونی معادن، فساد، قتل و قاچاق شکایت شده باشد، بدون حکم محکمه از فهرست حذف خواهند شد.
او تاکید کرد که پیش از این در قانون تذکر یافته بود که کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی در صورتی می‌تواند نامزد انتخابات را از فهرست حذف کند، که نامزد بر اساس حکم محکمه به خلاف ورزی از قانون مجرم یا محکوم شناخته شده باشد.
همچنین، این عضو کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی از کمبود بودجه در این کمیسیون سخن گفته یادآور شد که هرچند وزارت مالیه 100 میلیون افغانی را در بودجه‌ی وسط سال حکومت در نظر گرفته؛ ولی این بودجه کافی نیست.
او بیان داشت که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی پیشنهاد 17 میلیون دالری تقاضای کمک را به (UNDP) نیز ارائه کرده است ولی این نهاد سازمان ملل متحد فقط 2.5 میلیون دالر وعده کمک داده است.
روحانی هشدار داد که اگر بودجه‌ی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تامین نگردد این کمیسیون با مشکلات جدی و حتا با مداخله‌ی احتمالی برخی نهادها مواجه خواهد شد.
آقای روحانی همچنین در مورد تشکیل کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی نیز صحبت کرد و گفت که بر اساس قانون جدید، مجموع تشکیل این کمیسیون به 410 نفر می‌رسد ولی از این میان 260 نفر استخدام شده و فهرست متباقی کارمندان این کمیسیون هم تا دو روز دیگر برای منظوری به ریاست‌جمهوری فرستاده می‌شود.
این عضو کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی همچنین گفت که این کمیسیون 7366 کارمند موقت را فقط در روز انتخابات استخدام می‌کند تا این افراد مستقیماً از هر مرکز رای‌دهی شکایت‌ها را جمع آوری کند.
به گفته‌ی او، کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی با استخدام کارمند مستقیماً از مراکز رای‌دهی نیز نظارت خواهد کرد.