مجلس سنا: مذاکره مستقیم امریکا با طالبان باید در تفاهم با حکومت افغانستان باشد

اطلاعات روز: مجلس سنای افغانستان در واکنش به تصمیم رییس‌جمهور امریکا مبنی بر مذاکره مستقیم با طالبان، می‌‌گوید که هرگونه مذاکره با طالبان باید در تفاهم با دولت افغانستان باشد.

روز گذشته، روزنامه‌ی نیورک تامیز گزارش داد که رییس‌جمهور امریکا به دیپلمات‌های این کشور دستور داده است تا زمینه گفت‌وگوهای مستقیم امریکا را با طالبان، فراهم سازند.

این تصمیم امریکا واکنش‌های زیادی را در افغانستان در پی داشته است.

فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا امروز (سه‌شنبه، 26 سرطان) در نشست عمومی این مجلس گفت، با آنکه تأمین صلح خواست مردم افغانستان است اما هرگونه مذاکره دولت امریکا با طالبان باید در تفاهم با حکومت افغانستان باشد.

آقای مسلم‌یار افزود که رییس‌جمهور امریکا باید متوجه باشد که افغانستان مستعمره‌ی امریکا نیست و مردم افغانستان نیز اجازه باداری به امریکا نمی‌دهند.

به گفته‌ی او، اگر امریکا و طالبان گفت‌وگو کنند و امریکا امتیازی به طالبان قایل شود که مورد قبول مردم افغانستان نباشد، بازهم مشکل دیگری ایجاد خواهد شد.

رییس مجلس سنا خطاب به طالبان گفت که هیچ کسی از مردم افغانستان خواستار حضور نیروهای خارجی در کشور نیستند، ولی حالا نیروهای خارجی بر اساس یک ضرورت در افغانستان حضور دارند و اگر طالبان نیز چنین می‌خواهند باید با حکومت افغانستان صلح کنند و یک‌جا زمینه خروج قانونمند نیروهای خارجی را فراهم کنند.

این در حالی‌ست که پیش از این طالبان مسلح نیز خواستار مذاکرات مستقیم با امریکا شد بودند.

عبدالله قرلق، سناتور ولایت قندوز نیز گفت که صلح از هر طریقی که به دست آید مورد استقبال مردم افغانستان است؛ اما طالبان با دولت اسلامی افغانستان صلح نمی‌کنند؛ ولی با یک دولت کفری صلح می‌کنند.

با این وجود، برخی سناتوران دیگر تصمیم رییس‌جمهور امریکا مبنی بر مذاکرات مستقیم با طالبان را امیدوارکننده خواندند.

محمد حنیف حنفی، سناتور ولایت ارزگان در مجلس سنا تصمیم امریکا مبنی بر مذاکره‌ی مستقیم با طالبان را یک فرصت خواند و از حکومت افغانستان و طالبان خواست که برای تأمین صلح در کشور از این فرصت استفاده کنند.

محمدحسن هوتک، سناتور ولایت زابل نیز گفت که تصمیم امریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با طالبان، امید صلح مردم افغانستان را زنده کرده است.

آقای هوتک تأکید ورزید که دولت امریکا باید مشکل خود را با روسیه نیز حل کند تا افغانستان به میدان جنگ این دو قدرت بزرگ تبدیل نشود.

ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به تصمیم رییس‌جمهور امریکا مبنی بر مذاکره‌ی مستقیم با طالبان، گفته است که هرگونه مذاکره‌ی صلح با طالبان باید به رهبری دولت افغانستان باشد.

بیشتر بخوانید

به دنبال مذاکرات مستقیم با طالبان باشید

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *