استولتنبرگ
&copy شبکه‌های اجتماعی

دبیرکل ناتو: کمک مالی به نظامیان افغانستان تا سال 2024 ادامه خواهد یافت

اطلاعات روز: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که بر بنیاد تصمیم دو روزه‌ی وزیران دفاع این سازمان، کمک‌های مالی و نظامی به نیروهای امنیتی افغانستان تا سال 2024 در سطح کنونی ادامه خواهد داشت، اما تصمیم نهایی در نشست ماه آینده‌ی سران ناتو گرفته خواهد شد.

استولتنبرک دیروز (جمعه، 18 جوزا) پس از ختم نشست دو روزه‌ی وزیران دفاع ناتو در بروکسل، در یک نشست خبری مشترک با وزیر دفاع امریکا گفت که تصمیم‌های نهایی در این باره در نشست سران ناتو در ماه جولای سال جاری میلادی، گرفته خواهند شد.

او افزود که مطمئن است رهبران ناتو روی تمدید تمویل نیروهای افغان تا سال ۲۰۲۴ میلادی در نشست آینده‌ی سران ناتو توافق خواهند کرد: «هدف ما تقویت نیروهای افغان است تا آنان بتوانند وضعیتی را برای راه‌حل صلح‌آمیز فراهم کنند.»

دبیرکل ناتو گفت با وجود حملات در گوشه‌وکنار افغانستان که غیرنظامیان و نظامیان هدف قرار می‌گیرند، نیروهای امنیتی افغانستان پیشرفت قابل‌توجهی کرده‌اند و این پیشرفت‌ها در راه‌اندازی عملیات‌ها و حملات هوایی نیروهای امنیتی بیشتر محسوس است.

به گفته‌ی او، حمایت ناتو از افغانستان به‌هدف تأمین اصلاحات، مبارزه با فساد، حفظ دستاوردهای حقوق‌ بشری‌، مبارزه با هراس‌افگنی و پیشگیری از تهدیدها است.

حمایت مالی سازمان ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان که پرداخت سالانه حدود 4 میلیار دالر است تا سال 2020 خاتمه می‌باید.

در همین حال، جیمز متیس، وزیردفاع ایالات متحده نیز در باره‌ی ادامه مأأوریت پشتیبانی ناتو و عملی سازی راهبرد امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا سخن گفت.

از افغانستان طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع در نشست دو روزه وزیران دفاع ناتو در بروکسل شرکت کرده بود. آقای بهرامی گفته وزیران دفاع ناتو پشتیبانی سیاسی‌شان را از حکومت افغانستان اعلام کردند و نیز شماری از کشورهای عضو ناتو تعهد کرده‌اند که نیروهای بیش‌تری به افغانستان بفرستند.