واکنش‌ها نسبت به سخنان محمد محقق؛ این اظهارت خلاف منافع ملی است

اطلاعات روز: سخنان محمد محقق، معاون ریاست اجراییه‌ی افغانستان در مورد جنگ سوریه و عراق و تشکری از جنگجویان افغانستان (لشکر فاطمیون) در برابر داعش، با واکنش‌های تندی در افغانستان مواجه شده است.
آقای محقق اخیراً در نهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در ایران از جنگجویان افغان در سوریه و عراق که زیر مجموعه‌ی «لشکر فاطمیون» علیه داعش می‌جنگند، ستایش کرد و رهبر گروه فاطمیون ایران را، سردار استوار اسلام خطاب کرد.
در واکنش به این سخنان، شماری از اعضای مجلس نمایندگان، از پیامدهای این اظهارات آقای محقق هشدار می‌دهند و این کار وی را به‌معنای پشتیبانی او از جنگ نیابتی ایران در سوریه و عراق می‌دانند.
عبدالحی آخندزاده، معاون کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان به طلوع نیوز گفته: «این موضوع به افغانستان بسیار خطرناک است! ما نتیجه‌ی استفاده از جنگجویان افغان در سوریه و عراق را در کابل می‌بینیم، حملاتی که در کابل توسط داعش در مساجد ما انجام می‌شود نتیجه‌ی همین کار است.»
کمال‌ناصر اصولی، عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز گفت: «مضرترین و بدترین چیز این است که یکی از مأمورین بلندرتبه در یکی از کشورها از جنگجویانی که از افغانستان صادر می‌شوند ستایش می‌کنند.»
در حالی‌که حکومت افغانستان بارها از فرستادن مهاجران افغان به جنگ سوریه انتقاد کرده است، اما آقای محقق از جنگجویان افغان ستایش کرده است.
آقای محقق در سخنرانی‌اش گفت: «لازم می‌دانم از همه رزمندگانی که در این نبردها تشریک مساعی کردند چه از رزمندگان عراق و سوریه، ارتش عراق و سوریه، حشدالشعبی عراق، همچنین رزمندگان ایران، افغانستان، پاكستان و جای جای دنیا که در این نبردها شرکت کردند و در حقیقت اين نبردها، نبرد اسلام علیه کفر و دسایس استکبار جهانی بود پیروز شدند، از آن‌ها صمیمانه تشکری کنم و نقش برادر عزیزمان سردار استوار اسلام، حاج قاسم سلیمانی و همچنین سید بزرگوار سید حسن نصرالله در این مابین بسیار برجسته بود، که برایشان موفقیت بیشتر آرزو می‌کنم و تبریک می‌گویم.»
جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران از طراحان اصلی ایجاد «لشکر فاطمیون» در سوریه گفته شده‌ است که مهاجران افغان را تشویق به جنگ در سوریه می‌کند. اما آقای محقق او را سردار استوار اسلام خطاب می‌کند.
آقای محقق همچنان از موجوديت و فعاليت‌هاى گروه داعش در افغانستان نگرانى عميق‌اش را ابراز کرده و گفت که اکنون، 10 هزار جنگجوى داعشى در افغانستان مستقر اند. به گفته‌ی او، حضور داعش در شمال کشور باعث ناامنی این مناطق شده است.
این اظهارات در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های گسترده‌یی در پی داشته است. الهام غرجی، استاد دانشگاه در این مورد در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت حرف‌های محقق «خلاف منافع ملی افغانستان و مایه‌ی نگرانی است». به‌باور آقای الهام، این چنین اظهارات امنیت ملی افغانستان را به مخاطره انداخته و از مردم کشور قربانی خواهد گرفت.
بسیاری‌ها گفتند این‌گونه اظهارات باعث جنگ‌های فرقه‌یی در کشور شده و همچنان کشور به میدان جنگ‌های نیابتی تبدیل خواهد شد.

دیدگاه‌های شما
  1. مردم عزیزم.
    چه فرقی میکند که داعش ره کی نابود کرده .خدارو شکر بالاخره این مصیبت از سر خیلی از انسان های بیگناه برداشته شود.حالا فاطمیون یا زینبیون بوند ایران بوده افغانستان بوده فرقی نکرده.انگار با این کار فاطمیون به هموطنان خودشان کمک کرده اند.حالا اگر دولت بی فکر افغانستان مستعمره امریکا و دیگر کشورهای استکباری نباشند فاطمیون را در افغانستان می اورند تا با داعش و طالبان بجنگند.این مشکل دولت هست که از نیروهایی انسانی در کشور استفاده نمیکند.وگرنه داعش و طالبان و القاعده خیلی زود تر از اینها به درک واصل شده بودند.هیچ پیش خودتان فکر کرده ای که چرا دولت از نیروهای مردمی کمک نمیگیرد و چرا مردم را سازمان دهی نمیکند و سلاح نمیدهد تا با داعش و طالبان در مناطق خودشان بجنگند.؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
    همه چیز دست مردم است برادران کشور اگر بخواهد پیشرفت کند باید مردم پیشرفت کنند و بخواهند و کنترل اوضاع را در دست بگیرند…
    دیگر تا به کی مستعمره و حقوق بگیر امریکا و اروپا باشیم ؟؟
    ما نمیخواهیم که در افغانستان کدام ازمون بین المللی برگزار شود که در کشور همسایه بخاطر تحریم بودنش امکان برگزاری ندارد .ما نمیخواهیم قیمت پولمان چند برابر دیگر کشور ها باشد …تا وقتی که کشورهای استعمار گر از معادن با ارزش طلا لاجورد و گاز و نفت و سنگ ما استخراج میکنند و به تاراج میبرند.
    مردم یک سوال .واقعا این چه استقلالی هست که ماداریم؟
    اصلا ما استقلال داریم؟

  2. بنام خدا و عرض سلام!
    البته باید گفت که قبل از ابراز آقای محقق درباره اتبای افغانی در جنگ سوریه و عراق باید گفت که این داعشی ها بودند که در چندین مرحله مردم افغانستان را بدون هیچ دلیلی مورد حملات تروریستی قراردادند. بنظر من از بین رفتن داعش در تمامی نقاط دنیا خوب و تبریک گفتن به هر کسی که علیه این گروه تکفیری پیروز شده کار خوب است.

    1. من یکی ازمصاحبه اقای محقق با بی بی سی بیاد دارم ګفت که برای ما منافع ایران نسبت به منافع افغانستان ار جیحت دارد معلوم میشود که رهبران شر وفساد عوامل وجواسیس بیګانګان بوده ومنافع ملی را درمقابل پول وجاسوسی به معامله میګدارد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *