امضای پیمان همکاری میان افغانستان و تاجیکستان

اطلاعات روز، دوشنبه، تاجیکستان: وزیران خارجه‌ی افغانستان و تاجیکستان قبل‌از‌ظهر دیروز در بوستان‌سرای حکومتی شهر دوشنبه پیمان همکاری میان وزارت خارجه‌ی افغانستان و تاجیکستان را به امضا رساندند.

این پیمان از سوی وزیران خارجه‌ی دو کشور (صلاح‌الدین ربانی و سراج‌الدین اصلوف) و در حضور عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و قاهر رسول‌زاده، نخست‌وزیر تاجیکستان به منظور توسعه و تحکیم روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف و هماهنگی مطلوب در سطح منطقه و جهان در راستای تحکیم برادری و پیوندهای فرهنگی و تاریخی دو کشور به امضا رسید.

بر بنیاد این سند، پس از این دو کشور در سطح وزیران خارجه و دیگر سطوح دیپلماتیک به منظور هماهنگی و همکاری بیشتر برای تطبیق برنامه‌های دارای اولویت اقتصادی، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی منظم گفت‌وگو خواهند کرد و دو طرف وظیفه دارند که بر سر مسایل مربوط به امنیت منطقه، مبارزه با تروریسم، جدایی‌طلبی، افراط‌گرایی، جنایت‌های سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر، گفت‌وگو و همکاری کنند.

دو طرف همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های تحکیم صلح و ثبات منطقه‌ای و به‌خصوص تحکیم امنیت مرزی و همکاری در مبارزه با افراط‌گرایی را ضرورت مشترک دو جانب عنوان کردند و بر بنیاد این پیمان، دو طرف تعهد کردند که در راستای تأمین ثبات و امنیت همکاری مشترک خواهند کرد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی امضای این پیمان را گامی مؤثر در راستای تقویت همکاری‌های دوجانبه‌ی دو کشور در عرصه‌های مختلف عنوان کرد و از صدر اعظم تاجیکستان خواست که کمیسیون بین‌الدولتی افغانستان و تاجیکستان هر‌چه زودتر باید ایجاد شود تا این کمیسیون تعهداتی را که دو طرف کرده‌اند، به‌موقع و درست اجرا کند.

قاهر رسول‌زاده، نخست‌وزیر تاجیکستان ضمن ابراز خرسندی از امضای این سند، به مقام‌های حکومت افغانستان اطمینان داد که کمک‌های تاجیکستان در عرصه‌های تجاری، اقتصادی، علم و صحت به افغانستان ادامه خواهند داشت و مناسبات نیک دو کشور بیش‌ از پیش گسترش خواهند یافت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *