بامیان پایتخت فرهنگی سارک شد

اطلاعات روز: ولایت بامیان در مرکز افغانستان رسماً به عنوان پایتخت سازمان همکاری‌‌های کشورهای جنوب آسیا (سارک) برای سال 2015 میلادی اعلام شد.

جشنواره‌ی انتخاب بامیان به عنوان پایتخت فرهنگی سارک دیروز (جمعه، 15 جوزا) با حضور مقام‌های ارشد حکومتی، مسئولان سازمان سارک، مسئولان کشورهای ناظر این سازمان و نمایندگان کشورهای عضو این سازمان برگزار شد.

سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور در سخنرانی‌اش در این جشنواره، بامیان را محل زایش بخشی از فرهنگ جهانی خواند و گفت، اماکنی مانند شهر غلغله، شهر ضحاک، شهر شاهی، بالاحصار و چهل‌برج و به‌ویژه پیکره‌های بودا بیانگر خلاقیت و تمدن مردم بامیان هستند. دانش از سازمان سارک و کشورهای عضو آن خواست که برای «تغییر سیمای بامیان» به این ولایت کمک اقتصادی کنند.

معاون دوم ریاست جمهوری با اشاره به محرومیت‌های این ولایت گفت که به دلیل حجم وسیع محرومیت بامیان کم‌تر شاهد پیشرفت و توسعه بوده است. او از روند کُند توسعه در بامیان انتقاد کرد و گفت که برنامه‌های توسعه‌ای در کشور باید به صورت متوازن اجرا شوند.

محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی نیز با تأکید بر ارزش و اهمیت تاریخی بامیان گفت که بامیان مرکز تلاقی تمدن‌های مشرق زمین بوده و ما شاهد تلاقی تمدن‌های زرتشتی، بودایی و تمدن اسلامی در آن بوده‌ایم. محقق مجسمه‌های بودا را از شاهکارهای تمدن قدیم بشری در ولایت بامیان خواند و گفت که متأسفانه این شاهکارها توسط جاهلان عصر تخریب شدند.

او افزود: «کسانی که دیروز شاهکارهای تمدن بامیان را نابود کردند، امروز‌ این ارزش‌های فرهنگی را در سایر نقاط جهان از بین می‌برند. ما از سازمان‌های بین‌المللی، مخصوصاً از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که جلو رشد افراطی‌گری را بگیرند تا هر روز شاهد فجایع فرهنگی نباشیم».

او هم‌چنان از سازمان ملل خواست که نگذارد گروه‌های افراطی مانند داعش و طالبان بیشترِ این اماکن و ارزش‌های فرهنگی را نابود کنند.

محقق با اشاره به مشکلات کنونی افغانستان و عدم توجه کشورهای جهان گفت: «پس از اجلاس بن، ما نتوانستیم از توجهات مالی و نظامی جهان برای امنیت خود استفاده کنیم؛ اما امروز، کشورهای جهان، اولویت‌های دیگری پیدا کرده‌اند و کشورهای ناتو حق یا ناحق به جاهای دیگری مصروف شده‌اند. افغانستان در حال فراموش‌شدن است و مشکلات افغانستان زیاد می‌شوند. ما اکنون نیازمند هم‌دلی و هم‌سویی هستیم تا امنیت تأمین شود».

محمدآصف مبلغ، سرپرست ولایت بامیان در سخنرانی خود در این جشنواره از عدم توجه دولت مرکزی به توسعه و بازسازی این ولایت انتقاد کرد و گفت که بامیان در زمینه‌ی توسعه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و سیمای بامیان با افتخاراتش یک‌سان نیست. مبلغ گفت که چشم انتظار بامیانی‌ها تنها به کمک و طرح‌های بازسازی سازمان سارک دوخته شده است.

سرپرست ولایت بامیان در مورد گردش‌گری و گسترش آن گفت که گسترش گردش‌گری بدون سیاست‌گذاری واقع‌بینانه، معرفی داشته‌های مادی و معنوی این ولایت و گسترش همکاری‌های همه‌جانبه و مداوم بین کشورهای عضو سازمان سارک، ممکن نخواهد بود. او گفت که به همین دلیل، حکومت محلی بامیان از کشورهای عضو سازمان سارک خواسته است که «سکرتریت» دایمی پایتخت فرهنگی این سازمان به بامیان واگذار شود.

سازمان همکاری کشورهای جنوب آسیا (سارک) در ۸ دسامبر ۱۹۸۵ با حضور کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نیپال‌ و بوتان تأسیس شد. افغانستان در سال ۲۰۰۷ عضویت این سازمان را به دست آورد و سال گذشته هیأتی از طرف این سازمان به بامیان سفر کرد و این ولایت را به عنوان پایتخت فرهنگی سارک مناسب دانست.

بامیان یکی از ولایت‌های مرکزی کشور است که آثار تاریخی و مناظر طبیعی زیادی را در خود جای داده است. از جمله‌ی آثار تاریخی بامیان، هشت اثر به عنوان میراث فرهنگی جهانی در مؤسسه‌ی علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل (یونسکو) ثبت شده‌اند. وجود همین آثار تاریخی و مناظر طبیعی بود که سازمان سارک بامیان را به عنوان پایتخت فرهنگی خود انتخاب کرد.

به باور آگاهان، حفظ آثار باستانی و رشد صنعت گردش‌گری در بامیان می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی باشندگان این ولایت مؤثر واقع شود.