ای ماه سر زلف ترا تاب کی داده هیییییییییی

پس از آن‌که شایع شد که محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان، گفته وزارت خارجه یک وزارت قومی است، ما دیروز به ایشان زنگ زدیم و پرسیدیم که آیا او چنان سخنی گفته است و اگر گفته واقعا به آن باور دارد:
ما: سلام علیکم.
غنی: والیکوموسسلام.
ما: غرض از مزاحمت این بود که…
غنی: هههههه. می‌فهمم. می‌خواهید بپرسید که حکمتیار صاحب چه‌طور است. فعلا خوب است. اگرچه بعضی گپ‌هایش مردم را نگران کرده، ولی فکر نمی‌کنم سر آن حرف‌ها زیاد پافشاری کند.
ما: نه، منظور ما آقای حکمتیار نبود. شنیدیم شما گفته‌اید وزارت خارجه یک وزارت قومی است. آیا شما چنین چیزی گفته‌اید؟
غنی: نه، من این حرف را نزده‌ام. ولی هر کسی که این حرف را گفته درست گفته.
ما: یعنی وزارت خارجه واقعا قومی است؟
غنی: بلی، صلاح‌الدین خان ربانی تاجیک نیست؟
ما: ایشان تاجیک هست. ولی آیا همین مقدار کافی است که وزارت خارجه را یک وزارت قومی بخوانیم؟
غنی: نه، شما باید عمق مساله را هم ببینید.
ما: چه‌طور؟
غنی: ببینید، وقتی که مردم می‌بینند که اکثریت مطلق سفیران افغانستان پشتون‌اند، فکر می‌کنند که در وزارت خارجه پشتون‌ها بیشتر نقش دارند. ولی این را نمی‌بینند که سفیر ما در کشور مهمی چون روسیه پشتون نیست.
ما: ببخشید، مگر کاکای شما در روسیه سفیر نیست؟
غنی: ولی من او را کاکای خود نمی‌دانم.
ما: به هر حال، شما او را در مسکو سفیر ساختید.
غنی: ما وزیر دفاع را هم این‌قسمی مجازات کردیم. اکثر این پشتون‌هایی که در کشورهای اروپایی سفیر هستند و پشتون هستند، در حقیقت دوران مجازات خود را سپری می‌کنند.
ما: این‌ها گناه‌شان چیست؟
غنی: اکثرشان از مخالفان دولت حمایت می‌کردند. از داعش و آن مخالفان دیگر که از بردن اسم‌شان معذورم. ما این‌گونه افراد را از طریق فرستادن‌شان به سفارت‌ها مجازات می‌کنیم.
ما: ولی به‌هر حال، شما چه اسم این کار را مجازات بگذارید یا هر چیز دیگر، واقعیت این است که وزارت خارجه مثل وزارت‌های دیگر شدیدا پشتونی است. می‌خواهید لیست بیاریم خدمت‌تان؟
غنی: من قصد دارم در آخر همین سال جاری منار عظیمی به‌نام «میر مفتون بدخشی» بسازم و از این خواننده‌ی بی‌نظیر تاجیک قدردانی کنم.
ما: ببخشید، از بحث دور شدیم…
غنی: نه نه، دور نشدیم. من اکثر آهنگ‌های میرمفتون را بیش از هشتاد بار گوش کرده‌ام. سبک میرمفتون در تمام آسیای میانه و جنوب آسیا یک سبک منحصربه‌فرد است. من زمانی که در واشنگتن بودم، بین سبک میرمفتون و فدریکو رادریگز خواننده‌ی امریکای لاتین مقایسه‌یی کردم و متوجه شدم که سبک میرمفتون برتری دارد. ما باید این مفاخر فقط فرهنگی خود را کشف کنیم و…
ما: آقای رییس‌جمهور، خیلی متشکریم.
غنی: تشکر از شما. زنده باشید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *