سازمان ملل متحد

نگرانی مجدد ملل متحد از عمل‌کرد پولیس محلی

سازمان ملل متحد به حکومت افغانستان سفارش کرده است که بر روند استخدام و عمل‌کرد پولیس محلی این کشور نظارت بیش‌تر داشته باشد. برخی مردم از سو‌ رفتار این نیروی محلی شکایت دارند. نیلاب مبارز، یکی از سخن‌گویان دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل گفت که شکایت‌های زیادی از مردم در مورد عمل‌کرد این نیروها به دفاتر ملل متحد رسیده است. او علاوه کرد که این مشکل در شمال افغانستان بیش‌تر است و از دولت افغانستان می‌خواهد تا بر عمل‌کرد این نیروها بیش‌تر نظارت کند: «ما سفارش‌های مشخصی مخصوصا در زمینه‌ی استخدام پولیس محلی به دولت افغانستان داشته‌ایم و امیدواریم که این مسایل در نظر گرفته شوند؛ چرا که وقتی خشونت از جانب افرادی که از سوی دولت برای تأمین امنیت مردم گماشته شده‌اند، اعمال می‌شود، این واقعا قابل نگرانی است».

دقت در بررسی سابقه و شخصیت افرادی که به نیروی پولیس محلی جذب می‌شوند، از مواردی اند که سازمان ملل از دولت افغانستان خواسته است تا در زمان استخدام این نیروها بیش‌تر به آن توجه کند. در سال‌های گذشته از عمل‌کرد پولیس محلی در کشور انتقادهای زیادی شده است. این نیروها حتا به نقض حقوق بشر متهم شده‌اند. اگر چه همه‌ی مردم با عمل‌کرد پولیس محلی در تمام ولایت‌ها‌ مخالف نیستند و تشکیل این نیروی محلی را در کم‌تر شدن فعالیت‌های شورشیان مؤثر می‌دانند؛ اما در برخی از مناطق‌ کشور مردم خواهان لغو این نیرو می‌باشند.

قیوم بابک، یکی از باشندگان ولایت فاریاب می‌گوید: «موجود نبودن نیروهای ارودی ملی و پولیس ملی به اندازه‌ی کافی باعث شده که پولیس محلی تشکیل شود. این نیروها در مبارزه با طالبان مؤثر بوده‌اند. اما خود شان مایه‌ی نگرانی مردم گردیده‌اند. آن‌ها به بهانه‌های مختلف مردم را اذیت می‌کنند، از آن‌ها عشر و ذکات جمع کرده و اخاذی می‌کنند. برخی از فرماندهان آنان افراد جنگ‌سالار با سابقه‌ی بد هستند». بابک از دولت افغانستان و حامیان بین‌المللی‌اش می‌خواهد که بر افزایش، تربیه و تجهیز بیش‌تر نیروهای اردوی ملی، پولیس ملی و استخبارات این کشور تمرکز کنند.

وزارت داخله‌ هم‌واره از نظارت و دقت بیش‌تر در استخدام این نیروها سخن می‌گوید. این وزارت پولیس محلی را در تأمین امنیت روستاها و ولسوالی‌ها مؤثر می‌داند و بر افزایش تعداد این نیروها تأکید می‌کند. محمد نجیب دانش، معاون سخن‌گوی وزارت داخله‌ی کشور در رابطه با اظهارات اخیر سازمان ملل متحد در پیوند با عمل‌کرد پولیس محلی می‌گوید که در زمان ایجاد پولیس محلی از بزرگان محلی نظرخواهی می‌شود و آن‌ها افرادی را برای تشکیل این نیرو معرفی می‌کنند. دانش با تأکید بر دقت بر استخدام و نظارت بر عمل‌کرد این نیروها می‌گوید: «این نیروها در زمان آموزش‌های مسلکی که فرا می‌گیرند، مسایل حقوق بشری را نیز آموزش می‌بینند. اما هر‌از‌گاهی مواردی از سو‌ استفاده‌ی وظیفه‌ای و سو‌ رفتار از این نیروها مشاهده شده است. چه در شمال باشد، چه در جنوب و یا شرق و غرب کشور، نیروهای متخلف بازداشت و مجازات می‌شوند».

این مقام وزارت داخله‌ی کشور هم‌چنان می‌گوید که افراد شایسته‌ی محلی در این نیرو استخدام می‌شوند و حتا آزمایش اعتیاد و تثبیت هویت را نیز سپری می‌نمایند. اما تنها در ماه گذشته دو مورد نقض حقوق بشر از سوی این نیروها در ولایت‌های بغلان و کندز به ثبت رسیده است. مردم می‌گویند که اختلافات شخصی میان افراد برخی از فرماندهان محلی که به این نیروها جذب شده‌اند، نیز هر‌از‌گاهی باعث بروز درگیری‌های خونین میان این نیروها می‌شود.

پولیس محلی به نیروهایی اطلاق می‌شود که از سوی وزارت داخله از میان مردم محل برای تأمین امنیت منطقه‌ی خود شان استخدام می‌شوند. این نیروها به وسیله‌ی آموزگاران داخلی و خارجی آموزش‌های کوتاه‌مدت دیده و مسلح می‌شوند. حکومت افغانستان و جامعه‌ی جهانی در سال 2010 تشکیل این نیرو را آغاز کردند. تعدا این نیروها تا کنون به 22 هزار تن می‌رسد و هر‌روز به تعداد شان افزوده می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *