GMIC

وزارت داخله از تدابیر شدید امنیتی در روزهای نوروز خبر داد

اطلاعات روز: وزارت داخله‌ی کشور از تدابیر شدید امنیتی برای تأمین امنیت مردم در روزهای نوروز در سراسر کشور خبر داده و از شهروندان نیز می‌خواهد که در تأمین امنیت روزهای نوروز با نیروهای امنیتی همکاری کنند.

نصرت رحیمی، سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت داخله امروز (چهارشنبه، 29 حوت) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت در کابل گفت: «برای نوروز تدابیر خاص در نظر گرفته شده، پلان‌ها طرح شده هم در مرکز و هم ولایات، به گونه‌ی خاص در جاهایی که مراسم تجلیل از نوروز برگزار می‌شود.»

آقای رحیمی در این نشست خبری که در مورد دست‌آوردهای یک سال گذشته و برنامه‌های این وزارت برای یک سال آینده صحبت می‌کرد، همچنان گفت که در سال 1397 خورشیدی گراف جرایم در شهر کابل ده درصد و گراف جرایم در سراسر افغانستان 25 درصد کاهش یافته است.

او افزود که نیروهای امنیتی در سال 1397 خورشیدی در همکاری با نیروهای دفاعی و هوایی کشور شش هزار و 270 عملیات مشترک و مستقل در سراسر کشور راه‌اندازی کرده‌اند که در نتیجه‌ی این عملیات تنها 650 نفر از افراد کلیدی طالبان به شمول والیان نام‌نهاد، ولسوالان نام‌نهاد و فرماندهان برجسته‌ی این گروه کشته شده‌اند.

سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت داخله علاوه کرد که ملا منان،‌ والی نام‌نهاد طالبان برای ولایت هلمند، مولوی نسیم، والی نام‌نهاد طالبان برای ولایت کاپیسا و پیرآغا، یک فرد برجسته‌ی طالبان و والی نام‌نهاد این گروه برای ولایت پکتیکا از جمله کسانی‌اند که در سال 1397 کشته شده‌اند.

آقای رحیمی از سعد ارهابی، رهبر گروه داعش در افغانستان نیز به عنوان کسی نام برد که در سال 1397 در افغانستان کشته شده است. او در عین حال گفت که در حال حاضر تعداد کمی از اعضای داعش در ولایت‌های ننگرهار، جوزجان و فاریاب فعالیت دارند که در عملیاتی زیر نام «عملیات خالد» در سال 1398 خورشیدی مورد هدف قرار خواهند گرفت.

به گفته‌ی او، در جریان عملیات نیروهای امنیتی در سال 1397 خورشیدی، یک هزار و 754 میل اسلحه‌ی مخالفان مسلح دولت به دست نیروهای امنیتی افتاده و چهار هزار و 150 حلقه ماین نیز کشف و خنثی شده است.

آقای رحیمی همچنان گفت که در بخش مبارزه با جرایم جنایی نیز وزارت داخله در سال 1397 خورشیدی به تعداد 15 هزار و 674 رویداد جنایی در سراسر کشور را کشف و در پیوند به آن 22 هزار و 200 فرد مظنون را بازداشت کرده است.

سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت داخله با اشاره به دست‌آوردهای معینیت مبارزه با مواد مخدر این وزارت نیز گفت که در سال 1397 خورشیدی نیروهای مبارزه با مواد مخدر سه هزار و 700 عملیات را در مرکز و ولایت‌های کشور راه‌اندازی کرده‌اند که در نتیجه به تعداد 148 ذخیره‌گاه بزرگ مواد مخدر و 40 لابراتوار تولید مواد مخدر از بین برده شده و 657 هزار کیلوگرام مواد مخدر نیز کشف و ضبط شده است.

آقای رحیمی افزود که در جریان این عملیات چهار هزار و 246 فرد متهم بازداشت و پرونده‌های‌شان به ادارات مربوطه فرستاده شده است.

او در مورد برنامه‌های این وزارت در سال 1398 خورشیدی نیز گفت که عملیات تهاجمی نیروهای امنیتی در این سال در برابر دشمن افزایش خواهد یافت.

به گفته‌ی او، رهبری وزارت داخله در راستای مبارزه با فساد اداری نیز اراده‌ی جدی دارد و در این زمینه با استفاده از تکنالوژی گام‌های اساسی  برداشته خواهد شد.