2vpo

دانش در «روز ملی خبرنگاران»: صلحی می‌خواهیم که در آن «آزادی بیان» حفظ شود

اطلاعات روز: محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که حکومت و مردم افغانستان طرفدار صلحی اند که در چارچوب نظم موجود قانون اساسی شکل بگیرد تا در سایه‌ی آن از دست‌آوردهای 18 سال گذشته و در رأس آن آزادی بیان حفاظت شود.

آقای دانش که امروز (دوشنبه، 27 حوت) در مراسم بزرگ‌داشت از «روز ملی خبرنگاران» در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که تمامی طرف‌های مذاکرات صلح افغانستان باید به مردم و رسانه‌های این کشور تضمین بدهند که از آزادی بیان و رسانه‌های آزاد صیانت و حفاظت خواهد شد.

او ضمن آن‌که صلح را یک موضوع حیاتی و ملی برای مردم افغانستان دانست، همچنان گفت: «تمام مردم افغانستان تشنه‌ی صلح اند و تمام مردم از پروسه‌ای که اکنون آغاز شده، استقبال می‌کند و از کشورها و دولت‌های متحد افغانستان که برای برقراری صلح در افغانستان تلاش می‌کنند، سپاس‌گذاریم.»

معاون دوم ریاست‌جمهوری در مورد آزادی بیان نیز گفت که این آزادی از نگاه‌ها و زاویه‌های متفاوت ضرورت به توجه دارد. او از نگاه‌های حقوقی، سیاسی، فرهنگی، حکومت داری و اجتماعی به‌عنوان دلایل ضرورت به توجه به آزادی بیان نام برد.

آقای دانش گفت که آزادی بیان حامل ارزش‌ها و مسایل بسیار مهم برای جامعه است. او تأکید کرد که از آزادی بیان باید به هر قیمتی صیانت و حفاظت شود و یا «برای به دست آوردن آن یک مبارزه‌ی منسجم ملی صورت بگیرد».

او در بخشی از سخنانش همچنان گفت در صورتی که آزادی بیان در یک جامعه وجود نداشته باشد، هیچ آزادی دیگر از جمله آزادی‌های سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی وجود ندارد و در آن جامعه حقوق بشر هم رعایت نخواهد شد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری با اشاره به «روز ملی خبرنگاران» گفت که خبرنگاران در خط مقدم مبارزه با افراط‌گرایی، تهجر، تعصب و تروریسم قرار دارند و باید این مسئولیت سنگین‌شان را درک کنند.

آقای دانش افزود که احترام به خبرنگاران احترام به آزادی بیان و احترام به آزادی بیان احترام به خبرنگاران است.

او همچنان گفت که خبرنگاران باید واقعیت‌ها و حقایق را بی‌طرفانه بیان کرده، از برخورد سلیقه‌ای با رویدادها نیز خودداری و در تحکیم وحدت ملی مردم افغانستان نقش فعال شان را ایفا کنند.

از «روز ملی خبرنگاران» در حالی تجلیل می‌شود که کابینه‌ی افغانستان به تاریخ 14 حوت سال جاری، بیست‌وهفتم حوت را روز ملی خبرنگاران نام‌گذاری کرد.

کابینه‌ی کشور دلیل این تصمیم را ارج‌گذاری به قربانی‌ها و شجاعت اطلاع رسانی به مردم و تلاش خبرنگاران برای استحکام دموکراسی عنوان کرده بود.

از سویی هم 27 حوت در حالی به عنوان روز ملی خبرنگاران در کشور نام‌گذاری شده که چندی پیش کمیته‌ مصونیت خبرنگاران افغانستان سال گذشته‌ی میلادی (۲۰۱۸) را «خونین‌ترین سال» برای خبرنگاران این کشور اعلام کرده و گفته بود که در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته و بیش از ۶۰ تن دیگرشان زخمی شده‌اند.

این کمیته به تاریخ ۲۱ جدی سال جاری با نشر گزارشی اعلام کرد که انواع خشونت با خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در این سال ثبت شده که شامل لت‌وکوب، بازداشت، تهدید، بدرفتاری و برکناری‌های غیرقانونی می‌شود.

نجیب شریفی، رییس این کمیته گفته بود که در سال گذشته‌ی میلادی ۱۶۹ مورد خشونت با خبرنگاران ثبت شده که در مقایسه با آمار ۲۰۱۷ افزایش ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

گروه‌های داعش و طالبان به ترتیب مسئول بیشتر خشونت با خبرنگاران بوده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *