HPC

ایران: دولت افغانستان در روند صلح تصمیم‌گیرنده است

اطلاعات روز: محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح در جریان سفرش به ایران، با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی این کشور دیدار کرده است.

در این دیدار که روز شنبه (25 حوت) در تهران انجام شده، دو طرف در مورد روند صلح افغانستان و برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح در این کشور بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

شورای عالی صلح افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که آقای ظریف در این دیدار صلح و ثبات در افغانستان را با اهمیت خوانده و گفته است که کشورش به دنبال کمک به حکومت و مردم افغانستان برای تأمین صلح در این کشور است.

وزیر خارجه‌ی ایران گفته است: «ما همواره اعتقاد داریم که نظر نهایی در تمام امور را مردم افغانستان اعلام می‌کنند و به همین علت دولت افغانستان به عنوان نماینده‌ی مردم آن کشور تصمیم گیرنده است.»

در همین حال رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح نیز نقش کشورهای منطقه به ویژه ایران در روند صلح افغانستان را مهم خوانده و بر هماهنگی‌های بیشتر در این زمینه تأکید کرده است.

گفتنی است که آقای داوودزی روز شنبه (25 حوت)‌ در یک سفر رسمی دو روزه برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی روی روند صلح افغانستان، به تهران رفته بود.

احسان طاهری، سخن‌گوی شورای عالی صلح در یک پیام ویدیویی گفته بود که آقای داوودزی در جریان سفر دو روزه‌اش به تهران، با وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و معاون شورای امنیت ملی ایران در مورد جلب حمایت‌های عملی و هماهنگ ایران در خصوص پروسه‌ی صلح افغانستان،‌ بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.