2vpo

دانش: اطلاع رسانی شفاف از روند صلح از ایجاد سوء تفاهم در روابط کابل – واشنگتن جلوگیری می‌کند

اطلاعات روز: محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری در دیدار با کَرِن دیکر، معاون سفارت امریکا در کابل گفته است که برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم در روابط استراتژیک میان کابل و واشنگتن، نیاز است تا از روند مذاکرات صلح برای مردم افغانستان اطلاع رسانی شفاف صورت گیرد.

در این دیدار که امروز (شنبه، 25 حوت) در کابل انجام شده، دو طرف در مورد پروسه‌ی صلح و همکاری جامعه جهانی در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده‌ی خورشیدی در افغانستان، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای دانش در این دیدار مذاکرات بین‌الافغانی در روند مذاکرات صلح را اولویت مهم خوانده است. او گفته است که حکومت افغانستان در مورد هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح این کشور نیز بازنگری خواهد کرد.

در همین حال معاون سفیر امریکا در کابل نیز در مورد روند مذاکرات صلح به آقای دانش معلومات ارائه کرده و گفته است که دیدگاه‌های او را با دولت امریکا شریک می‌کند.

معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور در حالی به جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم در روابط استراتژیک میان کابل و واشنگتن تأکید کرده است که حمدالله محب روز پنج‌شنبه (23 حوت) در صحبت با خبرنگاران در امریکا گفته بود که زلمی خلیل‌زاد به خاطر هدف شخصی‌اش می‌خواهد در افغانستان حکومت موقت ایجاد کرده و خود در رأس آن قرار بگیرد.

به دنبال آن، وزارت خارجه‌ی امریکا آقای محب را به مقر این وزارت احضار کرد.

دیوید هیل، معاون سیاسی وزارت خارجه امریکا در دیدار با حمدالله محب، انتقاد آقای محب از رویکرد امریکا در قبال مصالحه با طالبان را رد کرده گفته بود که «حمله بر سفیر خلیل‌زاد، حمله بر وزارت خارجه امریکا» است.

از سویی هم یک روز پس از اظهارات حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در مورد زلمی خلیل‌زاد، دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا و مقام‌های ارشد امنیتی این کشور در مورد افغانستان جلسه‌ی سری برگزار کرده است.

در مورد آجندا و جزئیات این نشست سری تاکنون چیزی منتشر نشده است.

انتخابات

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری در دیدار با معاون سفیر امریکا در کابل در مورد انتخابات نیز گفته است که اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری از اولویت اصلی کمیسیون‌های انتخاباتی است.

آقای دانش افزوده است: «براساس معلومات ارائه شده از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی، از میان ولایات باقی مانده نتایج انتخابات پارلمانی شش ولایت به‌زودی اعلام خواهد شد.»

به گفته‌ی او، حکومت افغانستان در امور داخلی کمیسیون‌های انتخاباتی دخالت نمی‌کند. او تأکید کرده است: «هر گونه تصمیم نسبت به اولویت‌های ملی مرتبط به انتخابات باید براساس تفاهم و توافق نظر همه جوانب ذی‌دخل اعم از احزاب سیاسی، کاندیدان، جامعه مدنی، جامعه بین‌المللی و حکومت اتخاذ گردد.»

در همین حال کَرِن دیکر، معاون سفیر امریکا در کابل از اقدام حکومت افغانستان برای تعیین کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی استقبال کرده و برای همکاری با این کمیسیون‌ها اعلام آمادگی کرده است.

او همچنان گفته است که با تعیین کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی، خوش‌بینی‌ها برای احیای اعتماد مردم به پروسه‌ی انتخابات به‌وجود آمده است.

این در حالی است که اکنون نزدیک به پنج ماه از انتخابات پارلمانی 28 و 29 میزان گذشته اما کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون موفق به اعلام نتایج نهایی 18 ولایت شده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری نیز براساس تقویم اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات قرار است به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار شود.