وزیران دفاع و داخله در بلخ: اوضاع شهر عادی است و مشکلی وجود ندارد

اطلاعات روز: اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع و محمدمسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله که برای گفت‌وگو با سیاست‌مداران بلخ در مورد تنش‌های تازه میان عطامحمد نور و حکومت مرکزی، به این ولایت رفته بودند، می‌گویند که مشوره‌ی تمامی بزرگان بلخ را گرفته و هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد.

آقای خالد که امروز (جمعه، 24 حوت) در یک نشست خبری مشترک با وزیر داخله و والی بلخ صحبت می‌کرد،‌ گفت که او و آقای اندرابی با آقای نور صحبت کرده و تنش‌های به‌وجود آمده پایان یافته است.

آقای خالد گفت که وضعیت در ولایت بلخ عادی است و هیچ مشکلی در گزینش فرمانده پولیس جدید این ولایت وجود ندارد.

او تغییر و تبدیل در نهادهای امنیتی را یک اصل دانست و از دیگر سیاست‌مداران کشور به ویژه از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز خواست تا همان‌گونه که سکتورهای امنیتی در روند انتخابات دخالت ندارند، آن‌ها نیز در تصمیم‌های امنیتی دخالت نکنند.

سرپرست وزارت دفاع تأکید کرد که در معرفی فرمانده پولیس جدید بلخ ناهماهنگی‌هایی صورت گرفته بود.

در همین حال مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله نیز تغییر و تبدیل در نهادهای امنیتی را یک اصل دانسته و گفت که اقدام روز گذشته پولیس در بلخ به‌منظور تطبیق قانون صورت گرفت.

آقای اندرابی همچنان گفت که فرمانده پولیس جدید بلخ در هماهنگی با وزارت داخله برای تأمین امنیت شهروندان این ولایت تلاش خواهد کرد.

او اطمینان داد که تنش‌های روز پنج‌شنبه بر سر تقرر عبدالرقیب مبارز به‌حیث فرمانده پولیس بلخ پایان یافته و دیگر چنین مشکلی در بلخ رخ نخواهد داد.

محمداسحق رهگذر، والی بلخ نیز در این نشست خبری گفت که او به عنوان نماینده‌ی رییس‌جمهور در بلخ، تلاش کرده است که در قضیه‌ی روز پنج‌شنبه در این ولایت دست‌های بیرونی برای سوء استفاده‌ی بیشتر دخیل نشود.

در همین حال عطامحمد نور، والی پیشین بلخ نیز گفته است که او با وزیران دفاع و داخله در دفترش دیدار کرده است. آقای نور در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود نوشته است: «استفاده از نیروهای امنیتی و تجهیزات نظامی علیه مردم خلاف قانون است و اعتماد مردم را به این سربازان متعهد و شجاع از بین می‌برد.»

به گفته‌ی آقای نور، او همکارانش از اول روی حل موضوع از راه‌های مسالمت‌آمیز تأکید داشتند اما مشکل به میان آمده از سوی حلقاتی به یک رویداد «ناشایسته» تبدیل شد.

او همچنان گفته است که دیدارش با وزیران دفاع و داخله به نتیجه‌ی خوب رسیده و قرار است نتیجه‌ی آن به‌زودی اعلام شود.

گفتنی است که سرپرست وزیران وزارت‌های دفاع و داخله صبح امروز برای حل و فصل قضیه‌ی روز پنج‌شنبه (معرفی فرمانده جدید پولیس بلخ) و گفت‌وگو با مقام‌ها و سیاسیون بلخ، به شهر مزار شریف رفته بودند.

تنش‌ها در این ولایت میان حکومت افغانستان و عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ بر سر تقرر عبدالرقیب مبارز به‌حیث فرمانده پولیس بلخ بالا گرفت. مخالفت آقای نور با این تقرری باعث شد تا حکومت از قوه قهریه در برابر وی کار بگیرد.

براساس گزارش‌ها، در جریان درگیری روز پنج‌شنبه در بلخ یک سرباز پولیس کشته و 18 نفر دیگر به شمول 10 پولیس و هشت غیرنظامی زخمی شده‌اند.