خالد و اندرابی برای گفت‌وگو با سیاسیون بلخ به مزارشریف رفتند

اطلاعات روز: اسدالله خالد،‌ سرپرست وزارت دفاع و محمدمسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله صبح امروز (جمعه، 24 حوت) به ولایت بلخ رفته‌اند.

قیس منگل، سخن‌گوی وزارت دفاع با تأیید این خبر به روزنامه اطلاعات روز گفت که آقای خالد و آقای اندرابی برای حل و فصل قضیه‌ی روز پنج‌شنبه (معرفی فرمانده جدید پولیس بلخ) و گفت‌وگو با مقام‌ها و سیاسیون بلخ، به شهر مزار شریف رفته‌اند.

سفر این دو مقام ارشد امنیتی به ولایت بلخ در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در این ولایت میان حکومت افغانستان و عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ بر سر تقرر عبدالرقیب مبارز به‌حیث فرمانده پولیس بلخ بالا گرفت. مخالفت آقای نور با این تقرری باعث شد تا حکومت از قوه قهریه در برابر وی کار بگیرد.

هرچند عبدالرقیب مبارز، فرمانده جدید پولیس بلخ عصر روز پنج‌شنبه به وظیفه‌اش آغاز کرد اما پیش از آن درگیری‌های پراکنده میان نیروهای ویژه و ارتش که او را همراهی می‌کردند، و طرفداران عطا محمد نور رخ داد.

عطا محمد نور تعیین فرمانده جدید برای ولایت بلخ را خلاف موافقت‌نامه‌ی که میان او و ارگ ریاست‌جمهوری امضا شده است، می‌داند.

او گفته است: «ارگ توطئه‌های تازه‌ای برای برهم زدن آرامش و‌ امنیت مردم روی‌دست گرفته است. ارگ از تفاهمي كه اخيراً ميان آنان و بلخ صورت گرفته بود، دارد تخطي می‌كند و برنامه‌های شومی را در قبال مردم ما روی‌دست دارد.»

در مورد وضعیت امنیتی امروز در شهر مزار شریف جزئیات تازه در دست نیست اما رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که وضعیت در این شهر به حالت عادی برگشته است. روز پنج‌شنبه شهر مزار شریف وضعیت کاملا نظامی به خود گرفته بود و دکان‌ها و دفاتر حکومتی نیز بسته بود.

واکنش‌ها

تنش‌ها در بلخ تاکنون واکنش‌هایی را هم در پی داشته است. محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یکی از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است که حکومت نباید از قوه قهریه علیه مردم استفاده کند.

آقای اتمر روز پنج‌شنبه (23 حوت) در یک نشست خبری در کابل گفت که تقرر فرمانده جدید پولیس ولایت بلخ خلاف توافقی است که حکومت با عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ امضا کرده است.

یوناما یا هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان نیز از افزایش تنش در ولایت بلخ ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر خواسته است تا تنش‌ها را فوراً کاهش داده، راه‌حل مسالمت‌آمیز را برای اختلافات فعلی دریابند و مصؤنیت و امنیت ساکنین شهر را در اولویت قرار دهند.

جان بس، سفیر امریکا در کابل نیز روز پنج‌شنبه گفته بود که وظیفه‌ی نیروهای امنیتی افغان حفاظت از مردم است نه جنگیدن علیه یکدیگر در منازعات سیاسی.

سفیر امریکا در چندین تویت پی‌هم گفته بود که خشونت سبز علیه سبز قابل قبول نیست و تنها کسانی که از این خشونت سود می‌برند، طالبان اند.

جان بس از طرف‌های درگیر در بلخ خواسته که اختلاف پیش آمده را فوری و از طریق صلح‌آمیز حل کنند و اعمال اقدار با استفاده از نیروهای مسلح، دموکراسی را به عقب باز می‌گرداند.

در همین حال وزارت داخله‌ی کشور خلاف آن‌چه که عطا محمد نور و دیگر حامیان سیاسی او ادعا کرده‌اند، معرفی عبدالرقیب مبارز به‌عنوان فرمانده‌ی جدید پولیس ولایت بلخ را به منظور بهبود وضعیت امنیتی در این ولایت عنوان کرده است.

این وزارت همچنان گفته است که این تقرری هیچ ربطی به مسایل سیاسی ندارد.