اتمر: استعمال قوا در بلخ از سوی حکومت عملکرد سیاسی و انتخاباتی است

اطلاعات روز: محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از افزایش تنش‌ها در ولایت بلخ ابراز نگرانی کرد و گفت حکومت نباید از قوه قهریه علیه مردم استفاده کند.

آقای اتمر عصر امروز (پنج‌شنبه، 23 حوت) در یک نشست خبری در کابل گفت که تقرر فرمانده جدید پولیس ولایت بلخ خلاف توافقی است که حکومت با عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ امضا کرده است.

مشاور پیشین امنیت ملی گفت که حکومت با تصمیم «نابخردانه و غیرضروری» برادر را علیه برادر استعمال کرده و تیم انتخاباتی صلح و اعتدال نگران است که این امر فرصت را برای دشمن فراهم سازد.

او گفت که عملکرد حکومت در مورد تصمیم اخیرش یک عملکرد سیاسی و انتخاباتی است و رنگ و بوی قومی ندارد.

حنیف اتمر گفت که برای معرفی فرمانده جدید پولیس ولایت بلخ نیازی به استفاده از قوه قهریه نبود و نیروهای امنیتی که از خارج از ولایت بلخ به مزارشریف اعزام شده‌اند، باید از شهر خارج و از استعمال قوا به‌صورت فوری جلوگیری شود.

وی از بزرگان سیاسی و مردم افغانستان خواست که جلو خون‌ریزی در بلخ را گرفته و با «اتحاد و اتفاق با مردم بلخ ایستاد شوند.» حنیف اتمر همچنان از جامعه بین‌المللی خواست که حکومت افغانستان را متوجه سازند که از قوه قهریه در برابر مردم استفاده نکند.

او گفت که عمکرد رهبری حکومت وحدت ملی در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده حذف رقبای سیاسی آنان است و حکومت پیوسته در تلاش بوده تا رقبای سیاسی خود را حذف کند.

حنیف اتمر درحالی از افزایش تنش در ولایت بلخ ابراز نگرانی می‌کند که از روز گذشته به این سو تنش میان عطا محمد نور و حکومت مرکزی بر سر معرفی فرمانده جدید پولیس ولایت بلخ بالا گرفته است.

هرچند عبدالرقیب مبارز، فرمانده جدید پولیس بلخ عصر امروز به وظیفه‌اش آغاز کرد اما پیش از آن درگیری‌های پراکنده میان نیروهای ویژه و ارتش که وی را همراهی می‌کردند، و طرفداران عطا محمد نور رخ داد.

آقای مبارز پس از نشستن بر کرسی فرماندهی پولیس بلخ گفت که وی برحسب لزوم دید وزارت داخله به‌حیث فرمانده پولیس معرفی شده و به مردم ولایت بلخ اطمینان داد که امنیت را تأمین کند.

از سوی دیگر یوناما یا هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان از افزایش تنش در ولایت بلخ ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر خواسته است تا تنش‌ها را فوراً کاهش داده، راه‌حل مسالمت‌آمیز را برای اختلافات فعلی دریابند و مصونیت و امنیت ساکنین شهر را در اولویت قرار دهند.