اعتصاب کاری استادان دانشگاه‌های کشور؛ «اجرای حقوق ما باید در مقرره‌ی جداگانه تنظیم شود»

اعتصاب کاری استادان دانشگاه‌های کشور؛ «اجرای حقوق ما باید در مقرره‌ی جداگانه تنظیم شود»

  • لیاقت لایق

همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی که قرار است دروازه‌‌های دانشگاه‌های کشور به روی دانش‌جویان بازشود، «اتحادیه‌ استادان پوهنتون‌های افغانستان» اخیرن اعلام کرده‌اند که دست به اعتصاب کاری زده‌اند. این اتحادیه که متشکل از شش هزار و 200 استاد از تمام دانشگاه‌های کشور است، در برابر عدم مصئونیت قانونی در اجرای حقوق و امتیازات‌شان از 19 حوت اعتصاب کاری کرده و به کلاس درس حاضر نمی‌شوند.

به گفته‌ی مسئولان این اتحادیه، استادان تمام دانشگاه‌های کشور ‌اعتصاب کرده‌اند و تا زمانی که به خواست‌شان رسیدگی نشود، به اعتصاب‌شان ادامه می‌دهند.

اعتصاب کاری استادان دانشگاه‌های کشور؛ «اجرای حقوق ما باید در مقرره‌ی جداگانه تنظیم شود»

قانون جدید تحصیلات عالی ملکی در 9 عقرب 1394 نافذ و در جریده رسمی منتشر شده است. در ماده‌ی سی‌وپنجم این قانون آمده است: «معاش اعضای کادر علمی موسسه تحصیلات عالی در مقرره‌ی جداگانه تنظیم می‌گردد».

معترضان می‌گویند با گذشت بیش از سه سال از تنفیذ قانون تحصیلات عالی تا حالا هیچ مقرره‌ای تهیه نشده است. در صورت تنظیم این مقرره حقوق استادان دانشگاه ضمانت قانونی و اجرایی پیدا می‌کند.

عارف بهرام، مسئول کمیته‌ی فرهنگی اتحادیه استادان دانشگاه و از استادان دانشگاه کابل به اطلاعات روز می‌گوید، حقوق استادان دانشگاه تا اکنون براساس فرمان ریاست جمهوری پیشین، از کد مساعدت‌ها (092) پرداخت می‌شود، اما از این‌که مصئونیت قانونی و مقرره‌ی مشخصی تا هنوز در این زمینه وجود ندارد، نگران اند و اعتراض دارند. آقای بهرام می‌گوید، از زمان نافذشدن قانون جدید تحصیلات عالی ملکی تا کنون، این اتحادیه با هماهنگی وزارت تحصیلات عالی و استادان دانشگاه‌ها تلاش کرده است تا مقرره‌ی جداگانه به اساس ماده‌ی سی‌وپنجم این قانون تنظیم  شود اما تلاش‌های‌شان نتیجه نداده است.

مسئول کمیته‌ی فرهنگی اتحادیه‌ی استادان دانشگاه می‌گوید، پیش‌نویس این مقرره سال‌های پیش از طرف اتحادیه‌ی استادان با مشوره‌ی وزارت تحصیلات عالی تهیه شده است. به گفته‌ی او ‌وزارت تحصیلات عالی و وزارت عدلیه آن را تایید، اما وزارت مالیه بنابر دلایل نامعلوم آن را اجرا نمی‌کند. به گفته‌ی آقای بهرام معین پیشین امور مالی وزارت مالیه قبلا تعهد کرده بود که مقرره مذکور اجرایی می‌شود، اما پس از این‌که وی بازنشسته شده، مسئولان وزارت مالیه پاسخ روشن در مورد آن نمی‌دهند و مقرره را اجرایی نمی‌کنند.

فردین معرفتی، آمر مطبوعات وزارت مالیه می‌گوید، مقرره‌ای که قبلا تهیه و طی مراحل شده بود، به دلیل داشتن مشکلات از سوی وزارت مالیه رد شد. او می‌گوید، در مسوده‌ی آن مقرره ازدیاد حقوق استادان به صورت عادلانه تنظیم نشده بود: ‌«ازین رو اخیرا کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت تحصیلات عالی، وزارت عدلیه و وزارت مالیه تشکیل شده و در آن دوباره تغییرات آورده شده است.»

پیش از این گفته می‌شد که استادان دانشگاه به خاطر آنچه که کم بودن و ناعادلانه بودن حقوق‌شان خوانده می‌شد، اعتصاب کاری کرده‌اند. اما عارف بهرام، مسئول کمیته‌ی فرهنگی اعتصاب‌کنندگان می‌گوید، اعتراض‌شان صرف به خاطر این است که سیستم اجرای حقوق‌شان مصئونیت قانونی پیدا کند و مقرره‌ی مشخصی طبق ماده‌ی 35 قانون تحصیلات عالی ملکی ایجاد شود.

آقای معرفتی، آمر مطبوعات وزارت مالیه می‌گوید، مقرره‌ی جدید روز سه‌شنبه (‌21 حوت) نهایی شده و به‌زودی اجرایی می‌شود، اما عارف بهرام، مسئول کمیته‌ی ارتباطات اعتصاب‌کنندگان، از اجراآت اخیر وزارت مالیه اظهار بی‌خبری می‌کند و با اظهار تردید می‌گوید: «اگر مسوده تعدیل می‌شد، ما از طریق وزارت تحصیلات عالی در جریان قرار می‌گرفتیم تا حالا ما از این جریان بی‌خبریم و نشست‌های اعتراضی‌مان را ادامه می‌دهیم.»

مسئول کمیته‌ی فرهنگی اتحادیه استادان می‌گوید، این اتحادیه از سال 1392 به این‌سو فعالیت دارد و بیش از 6200 استاد از سراسر دانشگاه‌های کشور به شمول انجمن‌های ولایتی آنان در این اتحادیه عضویت دارند. این اتحادیه در مورد مشکلات دانش‌جویان و استادان به وزارت تحصیلات عالی مشوره و گزارش می‌دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *