کمیسیون مستقل انتخابات

دادستانی کل پنج مقام پیشین و برحال کمیسیون انتخابات را ممنوع‌الخروج کرد

اطلاعات روز: دادستانی کل کشور امروز (سه‌شنبه، ۲۱ حوت) اعلام کرد که پنج عضو پیشین عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات به تازگی از سوی این دادستانی ممنوع‌الخروج شده‌اند.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل به روزنامه اطلاعات روز گفت که گفت که احمدشاه زمان‌زی، رییس پیشین دبیرخانه‌ی کمیسیون، اول‌الرحمان رودوال، رییس پیشین امور عملیاتی، عبدالعزیز صمیم، معاون امور عملیاتی، سیدابراهیم سادات، رییس تکنالوژی معلوماتی و زمری قلم‌یار، رییس عملیات ساحوی این کمیسیون از جمله افرادی اند که به تازگی از سوی این دادستانی ممنوع‌الخروج شده‌اند.

آقای رسولی گفت که هیأت مؤظف برای بررسی اتهامات سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی ۱۲ عضو پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی، تصمیم ممنوع‌الخروجی این افراد را پس از تحقیق از شماری از مقامات پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی گرفته است.

او همچنان تأکید کرد که تحقیق در مورد اتهام سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی ۱۲ تن از کمیشنران پیشین کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی و پنج عضو عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات ادامه دارد و حکم ممنوع‌الخروجی آنان به قوت خود باقی است.

ارگ ریاست‌جمهوری کشور حدود یک ماه پیش (۲۳ دلو) در فرمانی اعلام کرد که بر اساس قانون جدید انتخابات، ۱۲ عضو کمیسیون‌های انتخاباتی به شمول رییسان آن‌ها، برکنار شده‌اند. به دنبال آن دادستانی کل این افراد را به دلیل سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی، ممنوع‌الخروج اعلام کرد.

دو روز پس از آن (۲۵ دلو) عبدالبدیع صیاد، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات و عبدالعزیز آریایی، رییس پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی در یک نشست مشترک خبری، صدور این فرمان از سوی ریاست‌جمهوری کشور را کودتای «نافرجام» و «ننگین» خواندند.

آنان ریاست‌جمهوری را به «دست‌برد دلخواهانه» در نتایج انتخابات پارلمانی ولایت‌هایی که تا کنون اعلام نشده است، متهم کرده، گفتند که افراد «دلخواه» حکومت در ۱۸ ولایتی که نتایج نهایی آن اعلام شده است، به مجلس نمایندگان راه نیافته‌اند.