ARG

غنی: در صلح باید فاصله‌ی کلیدی میان کابل و ولایات از بین برود

اطلاعات روز: محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری کشور امروز (یکشنبه، ۱۹ حوت) در کابل گفت که تمام بحث‌های صلح باید افغانستان‌شمول باشد و در آن، فاصله‌ی کلیدی میان کابل و ولایات کشور از بین برود.

آقای غنی که در مراسم تجلیل از روز جهانی زن در ارگ ریاست‌جمهوری کشور صحبت می‌کرد، افزود تا زمانی که این فاصله میان مرکز و سایر مناطق کشور از بین نرود، حرکت صلح هم پایدار بوده نمی‌تواند.

او خطاب به زنان کشور تأکید کرد: «امروز قوت تان (زنان) در این است که در اجماع صلح افغانستان، کل زنان افغانستان آمده است. از این جهت ضرور است که بحث‌ها عام‌شمول شود و حوصله‌ی شنیدن دیدگاه‌های مختلف در بین مردان و زنان ما به وجود بیاید.»

به گفته‌ی رییس‌جمهوری کشور، تا زمانی که حس هم‌پذیری واضح میان شهروندان کشور ایجاد نشود، صلح پایدار و رفاه دوام‌دار در کشور ایجاد نمی‌شود.

 از سویی او در این نشست با اشاره به حضور زنان در رهبری شماری از نهادها در کشور، گفت که حضور زنان در این ارگان‌ها نشان می‌دهد که مسأله‌ی مشارکت زنان در سطح بالای دولت پیشرفت قابل ملاحظه داشته است و «سدهای فکری»‌ای که در برابر زنان وجود داشت، اکنون فرو ریخته است.

آقای غنی در ادامه افزود که نوع همکاری مردان و زنان در افغانستان نمونه‌ی واضحی در سطح منطقه و «جهان اسلام» است و زنان در افغانستان اکنون می‌توانند که وکیل، سناتور و قاضی شوند.

او افزود: «امروز زنان در افغانستان در عمده‌ترین بحث‌های ملی شاملند و حکومت وحدت ملی به این افتخار می‌کند که برای زنان زمینه‌ی اشتراک را برابر کرده است.»

به گفته‌ی او، زنان در مدت ۱۸ سال گذشته در کشور، از مرحله‌ی دادخواهی، به مشارکت و بالاخره به تصمیم‌گیری آمده‌اند.

با این حال، رییس‌جمهوری کشور در این نشست گفت که با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر در راستای اشتراک زنان در افغانستان، فقر هنوز از مشکلات بنیادی زنان در کشور است.

به گفته‌ی او، اکثریت زنان کشور در فقر زندگی می‌کنند و تا زمانی که این موضوع تبدیل به یک هدف ملی نشود، از بین هم نمی‌رود.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز در این نشست گفت که با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیر در راستای حقوق زنان در کشور، هنوز مشکلات اقتصای و خشونت علیه زنان از عمده‌ترین مشکلات است.

او گفت: «زنان در چهل سال جنگ بیشترین قربانی را داده‌اند و ادامه‌ی جنگ سبب شده است که آنان بیشترین زیان را ببینند. با این همه اکنون ذهنیت‌ها تغییر کرده و زنان اکنون هم در روستاها و هم در شهرها اقتصاد خانوداه را در دست دارند.»

دلبر نظری، وزیر امور زنان کشور نیز در این نشست گفت که به نگرانی‌های زنان به عنوان نیم پیکر جامعه باید توجه شود و به آنان در سرنوشت جمعی‌شان، باید فرصت سهم‌گیری و تصمیم‌گیری داده شود.

خانم نظری با اشاره به روند گفت‌وگوهای جاری صلح کشور، افزود که باید نمایندگان زنان افغان در این مذاکرات، به عنوان یک جریان سرنوشت‌ساز، حضور فعالی داشته باشند.

از سویی وزیر امور زنان کشور در این نشست، با اشاره به خشونت علیه زنان گفت که اکنون میزان خشونت علیه زنان ۲۰ درصد کاهش یافته است و حضور زنان هم در دارات دولتی به ۲۳ درصد افزایش یافته است.

پیشتر احمدنادر نادری،‌ رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی نیز گفته بود که سهم زنان در دستگاه خدمات ملکی در سال جاری پنج درصد افزایش یافته و به بیش از 27 درصد رسیده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *