خلیلی: برای به نتیجه رساندن صلح، حکومت و احزاب سیاسی باهم کار کنند

اطلاعات روز: محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح می‌گوید در صورتی که رهبری حکومت وحدت ملی و احزاب سیاسی هر کدام به تنهایی پروسه‌ی صلح را دنبال کنند، این پروسه ناکام خواهد شد.

آقای خلیلی امروز (جمعه، 17 حوت) در نشستی در کابل گفت که پروسه‌ی صلح در یک شرایط حساس قرار گرفته و باید با وحدت و هم‌دلی با آن برخورد شود، در غیر آن این پروسه بر خلاف خواست مردم افغانستان جهت پیدا خواهد کرد.

او افزود: «ما زمانی می‌توانیم که ملت افغانستان را به آرمان‌های واقعی‌شان از جریان پروسه‌ی صلح برسانیم که این طرف وحدت و هم‌دلی حاکم باشد. یک تیم واحد حکومت، احزاب سیاسی و ملت افغانستان با پروسه‌ی صلح برخورد کند.»

آقای خلیلی در حالی به وحدت و هم‌دلی میان حکومت، احزاب سیاسی و مردم افغانستان در برخورد با پروسه‌ی صلح تأکید دارد که این روند در حال حاضر به یک مرحله‌ی حساس خود رسیده است.

نمایندگان امریکا و گروه طالبان تا کنون پنج بار برای به توافق رسیدن روی مسأله‌ی صلح افغانستان دیدار کرده است. طالبان اما تا کنون حاضر به مذاکره‌ی مستقیم با حکومت افغانستان نشده است.

از سویی هم گزارش شده است که پنجمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان برای دومین بار متوقف شده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان در توییتی اعلام کرده است که مذاکرات قطر امروز جمعه رخصت است و روز شنبه از سر گرفته خواهد شد.

این دور گفت‌وگوها به تاریخ ششم حوت برگزار شده بود و به تاریخ هشتم حوت برای دو روز به دلیل هماهنگی بیشتر دو طرف با مراکز تصمیم‌گیری سیاسی‌شان، متوقف شده بود. این گفت‌وگوها به تاریخ یازدهم حوت از سر گرفته شد.

پنجمین دور مذاکرات قطر در حالی برای دومین بار متوقف شده است که هفته‌ی گذشته مایک پومپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا گفته بود که امیدوار است زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی کشورش برای صلح افغانستان در مذاکره با طالبان به پیشرفت‌هایی دست یابد.

آقای پومپئو همچنان گفته بود در صورتی که شاهد پیشرفت در مذاکرات باشد، خود برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح به قطر خواهد رفت.

«حمله‌ی راکتی روز پنج‌شنبه در غرب کابل بررسی شود»

آقای خلیلی در این نشست همچنان گفت که حمله‌ی روز پنج‌شنبه بر مراسم گرامی‌داشت از سال‌روز ترور عبدالعلی مزاری، شهید وحدت ملی باید به گونه‌ی دقیق و واضح بررسی شود.

به گفته‌ی او، مردم انتظار دارند که «روشن شود که چرا، چگونه و برای چه همچون واقعه‌ی دردناکی پیش آمد»؟

گفتنی است که مهاجهان حوالی ساعت دوازده چاشت روز پنج‌شنبه هنگامی که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور سخنرانی می‌کرد، از مربوطات قلعه چِتگر واقع در مربوطات ناحیه‌ی هژده پولیس کابل حملات راکتی بر مصلای مزاری را آغاز کردند و در جریان سخنرانی محمدیونس قانونی، معاون پیشین رییس‌جمهور افغانستان حملات‌شان را شدت بخشیدند.

نصرت رحیمی، سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت داخله پیشتر به روزنامه‌ اطلاعات روز گفته بود که در این حمله 11 غیرنظامی کشته و 95 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *