وزارت داخله: در حمله‌ی راکتی امروز سه تن کشته و 32 تن زخمی شده‌اند

اطلاعات روز: وزارت داخله افغانستان شام امروز (پنج‌شنبه، 16 حوت) اعلام کرد که حملات تروریستی بر مراسم گرامیداشت از بیست‌وچهارمین سالروز ترور عبدالعلی مزاری، شهید وحدت ملی افغانستان در غرب کابل سه کشته و 32 زخمی برجا گذاشته است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله در یک پیام ویدیویی گفته است که مهاجمان از مربوطات قلعه چِتگر واقع در مربوطات ناحیه هژده پولیس کابل حملات راکتی را بر مصلای مزاری آغاز کردند و پولیس پس از شناسایی محل پرتاب راکت‌ها اقدام کرده است.

او گفته است: «پولیس ترصدچی اصلی را دستگیر می‌کند. بعداً بالای محلی که دشمن در آنجا حضور داشت، عملیات تصفیوی را انجام می‌دهد که در نتیجه دو تن دشمن کشته می‌شود.»

در میان زخمیان این رویداد عبدالطیف پدرام، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و هشت محافظ حنیف اتمر، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز حضور دارند.

مهاجهان حوالی ساعت دوازده چاشت امروز هنگامی که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور سخنرانی می‌کرد، حملات شان را آغاز کردند و در جریان سخنرانی محمد یونس قانونی، معاون پیشین رییس جمهور افغانستان حملات شان را شدت بخشیدند.

پس از آن محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه که برگزارکننده اصلی برنامه بود، از مردم خواست ساحه را ترک کنند و گفت که مصلای مزاری هدف حملات راکتی قرار گرفته است.

آقای محقق ساعتی پس از آن در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که حمله‌ی راکتی بر مراسم گرامیداشت از سالروز ترور مزاری ناشی از ضعف حکومت و یا تبانی حکومت با عاملان این حمله است.

او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «امروز این مجلس چون یک مجلس تعیین‌کننده بود و جهت سیاسی ملت را تعیین می‌کرد و در یک این شرایطی این حادثه به سراغ مردم می‌آید. امیداورم که این قسم سیاست‌های منفی از کشور قطع شود و این رقم استفاده علیه جریان‌های سیاسی مخالف علیه حکومت قطع شود و فضای سیاسی دیگر بیشتر خدشه‌دار نشود.»

حمله بر این مراسم با واکنش‌های گسترده مواجه شده است. حکومت افغانستان حمله بر اجتماعات مردمی را حمله بر مردم سالاری خوانده است.

این حمله درحالی انجام شد که شماری از مقام‌های ارشد حکومت افغانستان و رهبران سیاسی این کشور در این مراسم حضور داشتند. عبدالله عبدالله رییس اجرایی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، حنیف اتمر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه، محمد یونس قانونی معاون پیشین رییس جمهور و شماری دیگر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در این مراسم حضور داشتند.

داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.