ONSC

مشاور امنیت ملی ازبکستان: تأمین صلح در افغانستان تنها به مالکیت افغان‌ها ممکن است

اطلاعات روز: ویکتور محمودوف، مشاور امنیت ملی ازبکستان در دیدار با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور گفته است که تأمین صلح در افغانستان تنها به مالکیت خود افغان‌ها ممکن است.

در اعلامیه‌ی دفتر شورای امنیت ملی کشور که امروز (14 حوت) منتشر شده، آمده است که در این دیدار که شهر تاشکند، پایتخت ازبکستان انجام شده، دو طرف روی مبارزه‌ی مشترک علیه تروریسم، مبارزه‌ی مشترک علیه قاچاق مواد مخدر، همکاری‌های سرحدی، همکاری‌های صحی در چارچوب نهادهای امنیتی، توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی، زیربنایی، مواصلاتی، و تعلیمی و فرهنگی بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که مشاورین امنیت ملی دو کشور در رابطه به تدوین اسناد همکاری‌های مشترک در خصوص مبارزه علیه تروریسم منطقوی و‌ افراط‌گرایی نیز بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای محب روز دوشنبه (۱۳حوت) برای دیدار با مقام‌های بلند رتبه‌ی امنیتی ازبکستان و بررسی پیشرفت کار کمیسیون امنیتی دو جانبه که یک میکانیزم همکاری امنیتی مشترک میان دو کشور است، به تاشکند رفت.

قرار است دور بعدی نشست این کمیسیون امنیتی به منظور بررسی جزئیات استراتژیک و برنامه‌ریزی‌های سال آینده در کابل برگزار شود.

گفتنی است که پروتوکول ایجاد کمیسیون امنیتی دوجانبه میان افغانستان و ازبکستان به تاریخ ۵ دلو سال ۱۳۹۵ خورشیدی میان عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه‌ی ازبکستان و صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه‌ی افغانستان به امضا رسیده بود.